Всеки ден около 10 000 камиона преминават през пристанище Дувър, чиито бели скали гледат към Европа от най-тясната част на Ламашна.

Платформи, натоварени с френско сирене, германски авточасти и други европейски стоки, слизат от фериботите и потеглят по английските пътища, докато камиони с шотландско уиски и уелско агнешко месо, пътуващи за континента, преминават паспортна проверка, която отнема средно по около две минути на камион.

Трафикът през пристанището съставлява близо една пета от целия търговски стокообмен на Великобритания - на стойност около 122 млрд. паунда (165 млрд. долара) годишно.

Брекзит заплашва да запуши тази важна артерия. Високопоставени служители на пристанището предупреждават, че увеличаването на средното време, за което камионите минават митническата проверка само с две минути, може да доведе до 27-километрови опашки.

На фона на буксуващите преговори в Брюксел и предстоящото излизане на Великобритания от ЕС след по-малко от 18 месеца, човекът, който ръководи пристанището, казва, че не знае дали да обучава повече митнически служители, да купува земя, за да облекчи трафика, или просто да запази спокойствие и да продължи работа.

“След като разберем какво трябва да се направи, тогава ще можем да разработим по-добър план,” казва главният изпълнителен директор на пристанището Тим Уагър. “В момента вие ми кажете какво да планирам”, споделя той пред Bloomberg.

Не само пристанището в Дувър е застрашено. Предстоящият развод между Великобритания и Европа заплашва да се отрази на пристанищата в цялата страна.

Пристанище Дувър е част от плетеница от пътища, които криволичат покрай паркинги и пунктове за проверка на сигурността, за да свържат магистрала M-20 с фериботните терминали. Камионите, които минават оттам, имат регистрационни номера от всичките 28-държави от ЕС.

Има отделна секция за европейски стоки и друга секция, в която се правят митнически проверки на внос от трети страни - процес, който може да отнеме между 5 и 45 минути на камион. Пренастройването на дейността така, че всички стоки да бъдат разглеждани като идващи от извън ЕС може да отнеме месеци, ако не години планиране.

Нещата се усложняват и от малкото пространство за разширение, така че да бъде приет по-бавно движещ се трафик. Пристанището е ограничено от морето от едната страна, а от другата от скали, казва Уагът.

Великобритания трябва да договори търговските си взаимоотношения с ЕС до началото на 2019 г. Ако не спази този срок, ще влезе в категорията на така наречените трети страни. Според Уагът, при липсата на сделка ще се наложи да наеме нови 250 митнически служители.

Нарушаването на дейността на пристанището ще се усети от бизнеса във Великобритания и от икономиката като цяло. Пристанището е ключов канал за доставка на стоки до супермаркетите и заводите, които са прецизирали мрежите си за доставки.

Дългите и непредвидени забавяния на митницата ще развалят тези програми и ще накарат компаниите да търсят алтернатива.

В свои доклад, публикуван през юли, консултантската компания Oxera изчислява, че нарушения на дейността на пристанището в Дувър вследствие на брекзит ще струват на компаниите най-малко 1 млрд. годишно, описвайки тази сума като “изключително консервативна.”

Пристанището вече оперира близо до пълния си капацитет, използвайки 4-километрова криволичеща буферна зона. Ако всички камиони, които преминават през Дувър само за ден, се наредят един зад друг, опашката ще достигне до лондонското летище Станстед, което се намира на близо 160 км.

На фона на всички проблеми, които Уагът има, се очаква британското правителство да замени IT системата, използвана от митническите служби. Това ще се случи през март 2019 г. - около времето, по което Великобритания трябва да напусне ЕС. Това допълнително може да затрудни прехода.