Взаимни обвинения бяха отправени след отварянето на европейското въздушно пространство, а бюджетът на авиокомпаниите направи обратен завой, за да компенсира пътниците, докато индустрията настоя с правителствата да си поделят сметката, коментира АФП.

Исландският вулкан Ейяфялайокул, който парализира небето над Европа в продължение на почти цяла седмица, продължава да изригва, принуждавайки затварянето на няколко малки летища в Швеция и Норвегия.

Изпълнителният директор на ирландския нискотарифен превозвач Ryanair Майкъл О'Лиъри първоначално заяви, че ще възстанови само стойността на билетите, закупени от блокираните по летищата клиенти, но впоследствие компанията се съгласи да плати за храната и хотелите на пътниците.

О'Лиър обяви също, че Ryanair ще продължи с усилията за промяна на „абсурдното" европейско законодателство, така че възстановяването на парите „да бъде ограничено само до цената на билета".

Междувременно Международната асоциация за въздушен транспорт (ИАТА) съобщи, че общите загуби за авиоиндустрията възлизат на 1,3 млрд. евро.

Тежки взаимни обвинения бяха отправени след продължилото почти седмица затваряне на големи части от европейското въздушно пространство заради вулканичната пепел от Исландия, отбелязва Би Би Си. Авиокомпаниите търсят компенсация от правителствата заради възпрепятстването на въздушния трафик, за което се смята, че е най-тежкото след Втората световна война. Въпреки това, учени настояват, че регулаторите не са имали много възможности, освен забрана за полети.

Десетки хиляди души остават блокирани по света, след като авиокомпаниите възобновиха услугите си след безпрецедентния транспортен хаос.

Евродепутати разкритикуваха своето ръководство относно решението, дали пленарната сесия в Страсбург трябва да се състои тази седмица (19-22 април) въпреки проблемите с транспорта, предизвикани от вулканичната пепел от Исландия, коментира в. „Юропиън войс".

Много от евродепутатите разбраха късно в понеделник, че сесията ще бъде съкратена до три дни и няма да има гласувания.

За сесията са пристигнали само 408 от 736 депутати.

Блокираните летища още веднъж подчертаха неспособността на ЕС да се справя с глобални кризи, отбелязва в коментар испанският в. „Ел Паис". Няма място за критики към властите за това, че затвориха голяма част от европейското въздушно пространство заради опасения, че вулканичната пепел от изригването на вулкана Ейяфялайокул в Исландия ще има вредни за самолетните двигатели последствия. Друг въпрос е справянето с последствията от това затваряне, в резултат на което бяха отменени около 100 хил. полета, а около 7 млн. пътници останаха по летищата.

Хаосът във въздушния транспорт в Европа миналата седмица бе по-голям и по-продължителен от този, предизвикан от атаките от 11 септември. Изригването на вулкана не можеше да се прогнозира, но това не се отнася за последствията от прекратяването на въздушния трафик.

Източник: Фокус