Откакто Volkswagen AG беше разкрита през 2015 г., че манипулира екологичните показатели на двигателите си, вредните емисии стават обект на все по-затегнат контрол от страна на потребители и регулаторни органи.

Общините в Европа предприемат мерки, за да ограничат достъпа на дизеловите коли - по-конретно, до центровете на градовете. През 2024 г. няма да можете да се движите с дизелов автомобил в Париж или Мадрид, защото двете столици забраняват всички пътнически автомобили, използващи това гориво.

Няколко години по-късно всички водачи на автомобили с двигатели с вътрешно горене в и около Барселона, Лондон и Рим също ще бъдат лишени от достъп.

Всичко на всичко 24 европейски града, в които живеят 62 милиона души, ще забранят дизелите в следващото десетилетие, в това число 13 града, които ще забраняват всички двигатели с вътрешно горене, в опит да покрият ограниченията за вредните емисии.

Това е едно неудобно бъдеще, което вече е прокрадваща се реалност със забраните за по-старите дизелови автомобили в Мадрид, Хамбург и Париж, и което няма да остави друг избор на много потребители, освен да инвестират в хибриди или електрически автомобили.

“Много жители на засегнатите градове не могат да си позволят да си купят нова кола от днес за утре,” казва пред Bloomberg Андреас Радикс, партньор в Berylls Consultancy.

“Забраната за шофирането на автомобили в градовете без подготовката на другите видове транспорт е скъп проблем, който нито политиците, нито местни власти не са решили в достатъчна степен.”

Около 12.6 млн. автомобила в Европа ще бъдат засегнати от ограниченията, които местните власти вече прилагат или които ще бъдат въведени до 2030 г., според Berylls. Този брой включва само колите, регистрирани на името на жители на съответните градове, но не и колите на милионите работещи, които пътуват.

Ограничените забрани на по-старите дизелови автомобили на места, като Париж, Мадрид и Хамбург, вече накараха много потребители да се откажат от дизела. Регистрациите на нови дизелови автомобили падат до 36% от общите продажби в Европа през 2018 г., след като делът е бил над 50% през 2015 г. - годината, в която избухна скандалът с VW.

Купувачите обаче все още не бързат да избират електромобили, а се пренасочват към бензиновите двигатели. Делът на продадените хибридбни и електрически автомобили е под 3% от всички продажби през миналата година.

Това е отрезвяващ поглед за автопроизводители, като Volkswagen AG, Renault SA и BMW AG, които залагат на електромобилите и се опитват да предугадят потребителските нагласи.

През декември Мадрид започна да ограничава достъпа на бензиновите автомобили, произведени преди 2000 г., както и на дизеловите автомобили, произведени преди 2006 г. През 2020 г. по-старите дизелови и бензинови автомобили ще получат пълна забрана за достъп.

В Париж и околностите на френската столица от началото на месеца влезе забраната за движение в делнични дни за дизеловите автомобили, произведени преди 2006 г.

Борбата между чистия въздух в градовете и мобилността на хората се простира по цялото земно кълбо. В САЩ Сиатъл планира да забрани продажбите на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене до 2030 г.

Щатът Калифорния, който е дом на производителя на електромобили Tesla Inc. представи в края на 2018 г. закон за спиране на продажбите на автомобили, задвижвани от изкоапаеми горива, до 2040 г. Няколко други щата имат сходни планове от 2050 г.

Въпреки че центровете на градовете затварят за по-замърсяващите автомобили, от Bloomberg очакват традиционните автомобили да съставляват близо половината от всички нови автомобили във Франция през 2030 г., докато електрическите автомобили ще съставлява 40% от търсенето в Германия.

В САЩ делът на електромобилите би трябвало да достигне 60% до 2040 г.