Европейците консумират все повече масло във време, в което цените на стоката скачат, запасите намаляват, а млечните гиганти предупреждават за предстоящ недостиг.

Шеф Северин Нобис, която ръководи сладкарско училище в Париж, споделя пред CNBC, че пазарните опасения относно предстоящ недостиг на масло не могат да бъдат пренебрегнати.

"Истинските опасения биха били по отношение на разрастването на промените в хранителните навици в световен мащаб. Ако търсенето на масло скочи с много, може да се стигне до недостиг и в този случи цените на печените сладкиши също ще скочат," казва тя.

Нобис обяснява, че Pâtisserie à la Carte все още не е пренесла увеличението на цените на маслото на своите клиенти. Тя обаче признава, че сладкарницата ще бъде принудена да обмисли този ход, ако пазарът не се стабилизира до есента.

"Днес млекопроизводителите работят на загуба. Трябва да преосмислим системата така че те да могат да изкарват прехраната си, да се избягва закриването на млечни ферми и недостига на масло в бъдеще."

В началото на юли шефът на Arla Педер Туборг предизвика паника сред потребителите като обяви, че недостатъчните количества мялко, доставяни от млекопроизводителите, могат да доведат до недостиг на масло. Главният изпълнителен директор на четвъртата най-голяма компания за млечни продукти в света, заяви пред BBC, че потребителите в Европа ще започнат да усещат ефекта в идните месеци.

От Националния съюз на фермерите определиха предупрежденията на Туборг като "всяване на паника", но фактите сочат, че ръстът в търсенето на масло идва във време, в което производството на мляко намалява, а цените на стоката скачат. Недостигът на мляко е особено остър във Франция, където фермерите имат опасения по отношение на свръхпредлагане от 350 000 тона на мляко на прах, което допълнително натиска цените надолу.

През юни цените на маслото са скочили с 14% до рекордни стойности, според официалните данни на Организацията по прехрана и земеделие към ООН.

Запасите от масло в ЕС са намалели до едва 1 396 тона към края на май. Това е срив с 99% в сравнение с май 2016 г., когато запасите са били в размер на 92 548 тона.

Според анализатора от Rabobank Кевин Белами липсата на предлагане напоследък и "дългосрочната промяна " сред потребителите, които отново търсят по-натурални продукти, също са допринесли за рязкото покачване на цените на маслото.

Той посочва като пример корицата на списание Time отпреди три години, според която учените са били "грешали" за опасностите от наситените мазнини и сега насърчават хората да "Ядат масло ".

Направени наскоро проучвания пък поставиха под въпрос връзката между маслото и сърдечните заболявания, което пък подкрепя ентусизама на потребителите към продукта. Отрицателните отзиви за някои продукти, базирани на растителните масла, като маргарина например, също изглежда са убедили хората да прибегнат отново към маслото.

През август 2015 г. от McDonald's обявиха, че започват да използват масло, тъй като търсенето на натурални продукти от страна на потребителите нараства. Скоро след това и други компании последваха гиганта в сферата на бързото хранене.

От френската Федерация на пекарните заявиха, че голямото поскъпване на маслото в последните 12 месеца представлява "голяма криза."

"Във Франция, ако пекарните искат да правят кроасани, закуски с шоколад или сладкиши, тогава потребителите трябва да плащат повече. Надяваме се, че те разбират в каква позиция сме поставени, защото на този етап производството на качествени продукти означава поставянето на по-високи цени," казва от федерацията.