Натискът върху глобалната верига за доставки, който доведе до недостиг на най-различни стоки и генерира инфлация, може най-накрая да достигне своя връх, след което да започне да отслабва.

Това показва анализ, базиран на нов индекс, изчисляван от Федералния резерв на Ню Йорк.

Новият инструмент на Фед показва, че натискът върху глобалната верига за доставки достига главозамайващи нива, но също така предполага, че проблемите може да са достигнали своя връх. Това може да даде "глътка въздух" на администрацията в Белия дом, опитваща се да потуши страховете за нивата на инфлация, които не са наблюдавани от времето на Роналд Рейгън.

Новият показател, наречен Индекс на натиска върху глобалната верига за доставки (Global Supply Chain Pressure Index), документира прекъсвания във веригите за доставки от 1997 г. насам. Исторически той се движи около средното си ниво.

Скокът в натиска върху веригата на доставки, наблюдаван по време на пандемията, надмина с много предишните увеличения на индекса, включително и това през 2011 г., когато цунами наруши ритъма на производството в Япония, а наводненията в Тайланд попречиха на доставките на автомобилни и електронни компоненти.

„Скоковете на GSCPI, свързани с гореспоменатите събития, бледнеят в сравнение с това, което се наблюдава от началото на пандемията COVID-19. Първият е още в началото, когато Китай наложи първите противоепидемични мерки за блокиране.

След това индексът падна за кратко, когато световното производство започна да се възстановява около лятото на 2020 г., преди да се повиши с драматични темпове отново през зимата на 2020 г.", отбелязват експертите на Фед.

Пътят на коприната: Веригата за доставки на древния святТранспортният коридор, свързващ Източна Азия с Европа още от античността, е известен като Пътят на коприната

Моделът показва, че глобалният натиск върху доставките е с около 4.5 стандартни отклонения над нормалното – екстремно ниво, което не е наблюдавано в нито един момент от 1997 г. насам. Но облекчението може вече да е на хоризонта.

Последните стойности на индекса показват, че прекъсванията във веригата на доставки, макар и исторически високи, вероятно са достигнали своя връх и може да започнат да намаляват до известна степен в бъдеще.

Тази прогноза е добра новина за администрацията на американския президент Джо Байдън, която в продължение на месеци се опитваше да успокои обществения страх от покачващите се цени на храните и енергията, причинени от сривовете във веригата на доставки.

Потребителската инфлация, която се повиши с 6.8% през ноември, подкопава покупателната способност на долара, тъй като всички стоки - от млякото до автомобилите, поскъпват. Стойностите на инфлацията през ноември бяха най-високите от 1982 г насам.

Демократите твърдят, че проблемите с веригата за доставки ще се решат, когато приемат законодателната си програма и работниците се завърнат на работните си места. Републиканците пък обвиняват именно президента Джо Байдън и колегите му за нарастващите цени.

Според едно от последните социологически проучвания, цитирано от CNBC, 60% от респондентите в САЩ твърдят, че не одобряват икономическата политика на Байдън.