Три европейски авиокомпании фалираха от август насам. Air Berlin и италианският национален авиопревозвач Alitalia бяха първите две плочки домино, които паднаха.

Третата – британската Monarch, спря работа в понеделник, като остави 110 000 пътници блокирани в чужбина.

Три фалита на големи компании само за 50 дни поставиха въпроси за стабилността на европейската авиационна индустрия, която беше ударена от ожесточената конкуренция и променящите се бизнес модели.

Анализаторите твърдят, че ще се появят още губещи в идните месеци, тъй като по-малките и по-слаби играчи са подложени на натиск.

„Това, на първо място, е въпрос на мащаб и конкуренция. Възможно е да видим по-голяма консолидация и още фалити на европейския пазар“, казва Роб Байд, транспортен анализатор в Cantor Fitzgerald.

Нискотарифните авиокомпании, начело с Ryanair и EasyJet, завзеха огромни суми от европейския пазар, като предложиха полети за едва 13.30 долара - модел, който запълва местата им и поставя конкурентите в губеща позиция.

„Когато индустрията вижда, че предлагането на седалки нараства по-бързо от търсенето, тя намалява цените“, казва независимият анализатор в индустрията Луиз Купър.

По-малките компании не могат да се конкурират с водещите нискотарифни превозвачи, защото нямат необходимия мащаб да договарят отстъпки от скъпи стоки, като самолетното гориво.

В същото време националните авиопревозвачи са обвързани с разходи и очаквания, които не им позволяват да възприемат тактиката на по-евтините авиокомпании.

Джералд Кху, транспортен специалист в инвестиционната банка Liberum, казва, че най-слабите играчи биват изтласкани.

„Общото между тях е, че това са авиокомпании, които изпитват финансови затруднения от много години и са подложени на натиск от по-ефективните конкуренти“, казва Кху.

Има и други проблеми, които преследват индустрията, включително недостиг на пилоти, смъртоносни терористични атаки, които принудиха авиокомпании, като Monarch, да избягват популярни ваканционни дестинации, като Тунис и Египет.

Байд казва, че страхът от тероризъм е накарал Monarch да пренасочи някои полети към пренаселени маршрути, в които няма как да излезе напред.

За авиокомпаниите с дълбоки джобове разместването на пластовете създава нови възможности. Миналата седмица Qatar Airways обяви, че придобива миноритарен дял в италианския авиопревозвач Meridiana, което ще й помогне да разшири мрежата си в Европа.

Деирдре Хътън, директор на британската Гражданска авиация, заяви, че не е обезпокоена от възможен фалит на други британски авиокомпании. „Не съм разтревожена. Мисля, че това са проблеми, които са много специфични за Monarch“, казва тя пред CNN.

В същото време Гражданската авиация е отговорна за връщането на блокираните клиенти на Monarch във Великобритания в идните две седмици.

Хътън обеща на 110 000-те пътници, че полетите им към дома ще закъснеят само с няколко часа спрямо първоначалните им резервации, за да не бъде помрачена ваканцията им.

Най-големият фалит на авиокомпания в британската история засяга също 750 000 души, които са резервирали бъдещи полети и туристически пакети.