Защо Google събира данните на милиони пациенти в САЩ?

1447
Защо Google събира данните на милиони пациенти в САЩ?

© Pixabay

Google стартира съвместен проект с една от най-големите здравни организации в Съединените щати, в рамките на който ще събира и обработва информация от досиетата на милиони пациенти от 21 щата, пише The Wall Street Journal.

Инициативата, която носи кодовото названиие Project Nightingale, e най-мащабния проект на Силициевата долина за навлизане в сферата на медицината. Amazon, Apple и Microsoft също работят в тази посока, но засега никой, освен Google, не е подписвал споразумение от подобен мащаб.

Технологичният гигант стартира съвместната си работа с базираната в Сейнт Луис неправителствена организация Ascension, която управлява над 2 600 болници, през 2018 г.

По данни на WSJ от лятото на тази година тя активно споделя информация за своите пациенти с Google, включително резултати от лабораторни тестове, диагнози и болнични листове. В данните фигурират имената и рождените дати на милиони американци.

Според източниците на изданието около 150 служители на Google разполагат с достъп до информацията, но нито пациентите, нито лекарите, боравещи с тези данни, са били уведомени за споделянето им.

LG Oled TV

И Alphabet (компанията-майка на Google), и Ascension са категорични, че проектът изпълнява всички законови изисквания за съхранение и защита на личните данни.

Целта на Google е да използва информацията, за да създаде софтуер, базиран на изкуствения интелект и т. нар. "машинно учене", който да усъвършенства лечението и да предлага най-добрите варианти за всеки индивидуален пациент.

С проекта се занимават и учени от поделението Google Brain, което отговаря за някои от най-иновативните начинания на компанията в областта на AI. 

Президентът на Google Cloud Тарик Шаукат заяви, че в сферата на здравеопазването компанията иска да постигне "подобряване на резултатите, понижаване на разходите и в крайна сметка - повече спасени животи".

"Здравеопазването се променя с изключително бързи темпове, която означава, че и ние трябва да трансформираме нашите услуги, за да отговорим на очакванията на нашите пациенти", смята вицепрезидентът на Ascension Едуардо Конрадо.

Google и Ascention споделят сходни финансови мотиви. До този момент Google е назначил десетки инженери да работят по Project Nightingale без да изисква заплащане за техните услуги, тъй като се надява, че разработките им ще помогнат за създаването на платформа, която впоследствие да бъде предлагана и на други здравни заведения.

Целта е да бъде изградена информационна система, която да съхранява и да обработва пациентските досиета в единна база данни.

Проектът се развива под шапката на Google Cloud, чийто пазарен дял в момента изостава от този на конкурентните "облачни" поделения на Amazon и Microsoft.

Изпълнителният директор на Google Сундар Пичай изтъкна на няколко пъти през изминалата година, че откриването на нови приложения на облачните технологии е приоритет за компанията.

Apple Watch може точно да засича хипертония и сънна апнеяЗасичането на заболяванията в удобството на дома с просто устройство може да промени медицината

От своя страна Ascension, която е втората по големина здравна мрежа в САЩ, иска да подобри услугите за своите пациенти и да идентифицира всички допълнителни тестове и процедури, които са необходими за тяхното лечение.

Това би довело и до увеличаване на приходите. Освен това Ascension се надява да получи и по-ефективни алгоритми за обработка на пациентските данни, в сравнение с настоящата децентрализирана електронна система за съхранение на досиетата.

WSJ припомня, че Google, както и други компании от Силициевата долина, често е била обект на критики за недостатъчната защита на потребителските данни. През септември дъщерната ѝ платформа YouTube се съгласи да плати глоба от 170 млн. долара заради това, че е събирала данни и е предлагала реклами на деца. Компанията нито отрече, нито призна обвиненията. 

В момента Google е разследвана от федералните регулаторни органи за евентуално нарушение на антимонополните закони. Службите се опитват да установят дали информацията, която компанията събира чрез своята интернет търсачка, имейл услугите и т. нар. "домашни асистенти", не ѝ осигурява "нечестно" предимство пред конкурентите.

Google обаче твърди, че продуктите ѝ всъщност осигуряват по-богат избор на потребителите и заяви, че ще съдейства в пълна степен на разследването.

По-рано този месец компанията обяви придобиването на производителя на фитнес гривни и спортни часовници Fitbit Inc. за 2.1 млрд. долара. Тези устройства също събират данни за здравето на потребителите, включително сърдечен ритъм, кръвно налягане и т.н.

Сделката попадна под критиките на част от законодателите в Конгреса, тъй като би дала на Google "достъп до чувствителна информация за живота на милиони американци".  

Според WSJ по всичко личи, че в рамките на Project Nightingale компанията ще споделя и ще обработва много по-широк кръг от данни, в сравнение с досегашните си опити в областта на здравеопазването. През септември тази година Google сключи 10-годишно споразумение с болничната верига Mayo Clinic за съхранение на нейните медицински и финансови документи.

От Mayo обаче изрично обясниха, че данните ще бъдат "анонимизирани", преди да бъдат споделяни с Googlе, така че компанията няма да разполага с информация за конкретните пациенти.

Google от години има интерес от навлизане в сферата на здравеопазването. През 2008 г. стартира проектът Google Health, който имаше за цел да дигитализира съществуващите медицински картони в САЩ, но беше прекратен три години по-късно поради липсата на достатъчен интерес и опасенията от страна на здравните организации и пациентите.

Съоснователят на компанията Лари Пейдж заяви през 2014 г., че пациентите са твърде песимистично настроени по отношение на неприкосновеността на своите медицински досиета.

"Ние не се замисляме за ползите, които може да донесе споделянето на информация с правилните хора, по правилния начин", заяви Пейдж в едно от своите интервюта за WSJ. 

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg