През миналото лято голям хедж фонд имаше предчуствие, че цените на дървения материал в САЩ ще се сринат поради излишъци в наличностите, причинени от стачката на железопътния трнспорт в страната.

Преди да реализира къс залог, прогнозирайки, че акциите на компаниите за дървесина ще поевтинеят, директорите на хедж фонда са потвърдили теорията си чрез наемането на дрон, който да прелети над сечище, споделят източници, пожелали анонимност, пред CNN.

“Можете да видите дървен материал, натрупан буквално навсякъде”, казва едни от източниците.

Залогът на хедж фонда се отплаща щедро, след като дървеният материал залива пазара, смъквайки цената на стоката и компаниите за добив на дървесина.

Този епизод е просто пример как хедж фондовете се конкурират в индустрия с много участници, поглеждайки към алтернативни източници на информация.

Класическите източници на информация, като публичните икономически оценки, докладите за финансови резултати и документите, подавани пред щатската Комисия по ценните книжа и борсите, вече не са достатъчни, като компаниите прибягват до всякакви нови похвати – от дронове и сателитни снимки до ровене в интернет за сранвяване на цени на всякакви стоки в реално време.

„Има непрестанен лов за нови и по-добри източници на данни”, казва Макс Улф, бивш изпълнителен директор на хедж фонд, който е управляващ директор на Multivariate, консултантска фирма за анализ на данни.

Хедж фондове харчат големи суми за алтернативни източници на информация

Целта е максимално да се увеличи както точността на залозите, така и тяхната уникланост спрямо прогнозите на конкурентните инвестиционни фондове.

Подобно на ресторантите, хедж фондовете са под напрежение да намерят продукти и ястия, които се отличават от конкуренцията.

Търсенето на предимство в тази сфера може да струва доста солено. Хедж фондът, който използва дронове, плаща десетки милиони долари за алтернативна информация всяка година, споделят хора, запознати със ситуацията.

„Те търсят начин да култивират инвестиционни тези, които не са налични за всеки трейдър или фирма”, казва Кен Хайнц, президент на Hedge Fund Research - компания за проучвания на индустрията.

Използването на алтернативни източници на информация няма за цел да набавя конфиденциални данни, а да събира публична информация и да я използва по креативен начин.

Сателитите влизат в битката

Дронове и сателити могат да бъдат използвани от инвеститори, за да докажат дадена позиция. Например, енергийните компании често не коментират, когато дронове летят около рафинериите, за да проверят какви са щетите от природни бедствия или докъде е стигнала работата по изграждане на нефтопроводи.

Тази информация често може да се набави с поглед от високо, като после се отразява на цените на пазарите.

Друг популярен подход е да се използват сателитни изображения, за да се провери доколко са пълни паркингите пред търговските обекти на големи компании за търговия на дребно. Празни паркинги веднага се приемат като сигнал за спад в бизнеса, давайки основания на хедж фондовете да скъсят позицията на търговците.

„Това не е магия. Това е просто още едно средство”, казва Матю Гранаде, ръководител Проучване на пазара в Point72 Asset Management - хедж фонд, управляван от милиардера Стив Коен.

Шпиониране на ръководния екип

Най-големият алтернативен източник на публична информация е тази, която е налична в интернет.

Thinknum е платформа, която позволява на хедж фондове и други инвеститори да търсят информация за стотици хиляди публични и частни компании по света.

Например Thinknum следи наличностите на автомобили, публикувани онлайн от автокъщите. Тези данни осигуряват добра представа за предстоящите финансови отчети на компаниите, както и за търсенето на превозни средства, произведени от големите концерни, като Tesla и General Motors.

“Можете да чакате, докато компаниите обявят печалбите си и целият свят узнае как се справят компаниите. Или можете да ги знаете два месеца предварително”, казва Джъстин Жен, съосновател на Thinknum, добавяйки, че способността да разполагате с информация в реално време е изключително важно на този пазар, изпълнен с конкуренция.

Жен, чийто клиенти са над 100 хедж фонда, както и големи инвестиционни банки, посочва, че Thinknum може да събира само такива данни, които всеки може да види свободно в интернет. Но тяхната технология успява да подрежда данните по-бързо, отколкото човек може.

Популярен инструмент на Thinknum проследява работните позиции, обявени онлайн и търсенето на персонал от големите компании. Това може да осигури предположения за следващите стъпки, планирани от бизнесите, които все още не са обявени.

Например, фармацевтична компания, която увеличава персонала си, зает с продажбите, може да е сигнал, че ново лекарство е било одобрено от здравните регулатори в страната.

„Това е начин за инвеститорите почти да шпионират ръководството”, казва Жен.

Thinknum таксува клиентите си по 9 600 долара годишно за всяко място за достъп към платформата.

Непредвидени резултати

Някои хедж фондове избягват използването на алтернативна информация по множество причини, включително високите разходи и спорната ефективност от подобна стратегия.

По думите на Дев Кантесария, основател на хедж фонда Valley Forge Capital Management, който управлява активи за 410 млн. долара, алтернативните данни не са особено полезни, тъй като могат да доведат до непредвидени резултати.

Дори задълбочената информация може да бъде засенчена от събитие, което измества фокуса от всичко останало.

„Много неща могат да се случат. Война може да избухне. Търговските преговори може да се провалят”, смята той.

Реймънд Нолт, партньор и съвместен ръководител Инвестиции в SkyBridge Capital - мрежа от хед фондове, коментира, че алтернативните данни могат да бъдат полезни за валидацията на идеи.

Въпреки това, той изразява притеснения за тези системи, които разчитат на алтернативни източници на информация и генерират решения без намесата на човек.

„Човек никога не знае дали тези модели няма да преминат границите, докато това не се случи”, добавя той.