Късно във вторник индийският премиер Нарендра Моди предприе най-голямата крачка срещу укриването на данъци и много индийци се обърнаха за помощ към Google, пише Bloomberg.

„Как да превърнем черни в бели пари?“ беше един от най-често задаваните въпроси в търсачката, като запитванията се увеличиха веднага след като Моди обяви забраната на банкнотите от 500 и 1000 рупии и така обезцени 86% от валутата в обращение. „Черни пари“ е местният термин за скрити пари за избягване на данъците.

„Това решение ще промени обществената култура и начина, по който хората съхраняват и харчат пари. Честният човек има задоволството, че е честен, а не чак толкова честният е измъчван от тревоги“, заяви пред репортери финансовият министър Арун Джайтли.

Повечето от търсенията в Google дошли от родния щат на Моди Гуджарат, област, известна с предприемаческия си дух, дребни търговци и бижутери, които са в основата на управляващата партия Бхаратия Джаната. Махараштра, който включва финансовия център Мумбай, е на второ място, следван от Харяна, който попадна в новините в последните месеци заради противоречивите сделки с недвижими имоти.

Секторът на недвижимите имоти ще бъде сред най-тежко засегнатите от решението на Моди, предсказват анализаторите. Индексът S&P BSE India Realty, включващ 11 борси за недвижими имоти, регистрира рязък спад с цели 16.5% в сряда, най-големия спад от 2009 г. Към 11,07 ч в четвъртък той се покачи с 4.6% на фона на лекото възстановяване на пазарите.

При промяна на търсенето в Google на „как да променим черните пари“ Харяна оглавява класацията, следвана от Гуджарат. Сред другите щати, в които този въпрос е бил задаван често, е Пунджаб, където в началото на следващата година ще се проведат избори. Въпросът е бил задаван често и в столицата Делхи.

Като цяло индийците са търсили повече информация за планираните от правителството нови банкноти. Въпроси за банкнотите са били сред водещите пет търсения в Google в Индия във вторник. В страната има 277 млн. интернет потребители, което я нарежда на второ място след Китай.