Боби Колона започва да се занимава с музика, когато е едва на 13-годишна възраст. Успява да продаде първата си китара в Ню Джърси през 1994 г.

По това време първите така наречени милениали (хората, родени през 1980-те години и 1990-те години) тепърва са навлизали в тинейджърска възраст.

Смята се, че хората от това поколение (което днес е основният таргет на всеки един бизнес) първи започват да обръщат гръб на рок музиката.

Това, според някои анализатори, е една от причините легендарната компания за производство на китари Ginson Brands да подаде документи за съдебна защита от кредитори - нещо, което в САЩ се смята за фактически фалит, пише FInancial Times.

„Те не се интересуват от музикални инструменти. Сега е ерата на електрониката”, казва Боби Колона, който в наши дни е управител на музикален магазин, намиращ се в Манхатан, Ню Йорк.

„Вече няма герои с китари”, добавя той,

Компанията за проучване на музикалния пазар Ibis World изглежда е съгласна с тази констатация.

В епохата на рап музиката и електронните ритми, компанията предвижда забавяне в растежа на щатската индустрия за търговия с китари, оценявана на 542 млн. долара, до ръст от 0.1% в периода 2017-2022 г.

Детайлен поглед обаче показва, че по-скоро мениджърите, валутните пазари и регулаторите имат основна вина за проблемите на Gibson, отколкото рапърите и DJ-те.

„В бизнеса с китари съм през целия си живот и мисля, че се развива чудесно”, казва Стрелинг Бол. Милениалите продължават да купуват китари, казва той, като съдбата на Gibson по-скоро се дължи на стратегически грешки, допуснати от компанията.

Според Бол, някои от решенията са били доста озадачаващи.

Когато 116-годишната компания за китари от Нешвил подаде документи за фалит в съда, стана ясно, че фирмата ще закрие своя център за иновации.

Слабото представяне на бизнеса с домашни системи за забавление и слушалки, който Gibson придоби от Philips през 2014 г. за 135 млн. долара, е основната причина за проблемите в настоящето, смятат анализатори.

Петима богати спортисти, които живеят, сякаш са разорениВъпреки че печелят огромни суми, изненадващо голям брой професионални бивши спортисти, в края на краищата, свършват разорени. Има и спортисти обаче, които полагат сериозни усилия, за да не попаднат в тази категория

Президентът на Gibson Хенри Юскиевич се надяваше да изгради „най-добрата компания за музикален лайфстайл в света”, но дългът, който набра, за да финансира диверсификацията, се оказа воденичен камък.

Само месец след финализирането на сделката с Philips, рязкото обезценяване на еврото удари сериозно печалбата на компанията, която плаща за доставка на части в щатски долари, но продава голяма част от продукцията в Европа, респективно на цени в евро.

След несъгласия относно ценовата политика, Юскиевич взе нещата в свои ръце, но вредата вече бе причинена.

Според Браян Маджески, редактор в специализираното издание The Music Trades, фалитът на Gibson няма нищо общо с китарния бизнес, тъй като, най-общо казано, става дума за срив на бизнеса с потребителска електроника.

Причините не се изчерпват само с това. През 2017 г. Конвенцията за международна търговия със застрашени видове неочаквано наложи рестрикции на международните доставки на рядкото и скъпо палисандрово дърво, което се използва в изработването на китари.

Тъй като отделните страни възприеха регулацията, Gibson се оказа изолирана от европейския пазар в продължение на месеци.

Осен регулаторни проблеми, компанията от Нешвил се сблъска и с един от най-големите проблеми за всички индустрии – конкуренцията на евтините стоки с произход Азия. Към това може да се добави и разцветът на търговията с музикални инструменти втора ръка.

Всичко това провокира анализатори и инвеститори да наблюдават индустрията отблизо. Две седмици преди Gibson да подадат документи за съдебна защита от кредитори, агенцията за кредитен рейтинг S&P Global Ratings понижи рейтинга на Guitar Center - компания, която държи около 1/3 от пазара на дребно в САЩ. Причина за това бе преструктуриране на дълг, набран през 2007 г.

Кредиторите на Gibson таят надеждата, че компанията може да излезе от процедурата, за която подаде документи с чисти баланси и фокусирана върху основния си бизнес.

Изданието The Music Trades изчислява, че продажбата на дребно на китари записва ръст от 8.8% през миналата година. Въпреки че продажбите паднаха рязко поради финансовата криза, от 2009 г. до сега се отчита възстановяване, изразяващо се в ръст на продажбите от цели 61%, още повече, че цената на средната китара на пазара скача от 361 долара до над 500 долара.

С пазарен дял в САЩ от 1/3, Gibson заема второ място в този бизнес - само след конкурентите си от Fender Musical Instruments.

Така, въпреки затрудненията, Gibson отчита ръст в основния си бизнес от 1.8% през миналата година, до продажби за 178 млн. долара.

Легендарният бранд за китари Gibson изправен пред банкрутКомпанията, чиито музикални инструменти са в били в ръцете на икони, като Слаш, Боб Марли и Карлос Сантана, е основана преди над 100 години в Мичиган

Бъдещето на компанията сега е в ръцете на някои от най-големите финансисти в Ню Йорк.

През декември миналата година те се съгласиха да забавят плащанията по заема към GSO – кредитното звено на Blackstone, но компанията може и да не се справи с новите срокове.

От друга страна, фондове, свързани с KKR, закупиха значителни дялове от компанията под формата на облигации. Засега не е ясно дали някоя от тези институции има желание да управлява компания за китари в дългосрочен период.

Странно или не, светлината в тунела за Gibson идва от неочаквано място. Броят на продадените укулеле (музикален инструмент наподобяващ китара, обикновено с 4 двойни или единични струни) в САЩ скача от 500 хил. през 2009 г., до 1.75 млн. през миналата година.

„Живяхме в епоха на моментално удовлетворяване на желанията. Мисля, че сега се завръщаме към нещо по-аналогово - нещо, което изисква полагането на усилия и мисля, че те знаят, че това ще продължи известно време”, обяснява Стрелинг Бол.