Защо легендарният производител на китари Gibson обяви фалит?

2336
Защо легендарният производител на китари Gibson обяви фалит?

© Pixabay

Боби Колона започва да се занимава с музика, когато е едва на 13-годишна възраст. Успява да продаде първата си китара в Ню Джърси през 1994 г.

По това време първите така наречени милениали (хората, родени през 1980-те години и 1990-те години) тепърва са навлизали в тинейджърска възраст.

Смята се, че хората от това поколение (което днес е основният таргет на всеки един бизнес) първи започват да обръщат гръб на рок музиката.

Това, според някои анализатори, е една от причините легендарната компания за производство на китари Ginson Brands да подаде документи за съдебна защита от кредитори - нещо, което в САЩ се смята за фактически фалит, пише FInancial Times.    

„Те не се интересуват от музикални инструменти. Сега е ерата на електрониката”, казва Боби Колона, който в наши дни е управител на музикален магазин, намиращ се в Манхатан, Ню Йорк.

„Вече няма герои с китари”, добавя той,

Компанията за проучване на музикалния пазар Ibis World изглежда е съгласна с тази констатация. 

В епохата на рап музиката и електронните ритми, компанията предвижда забавяне в растежа на щатската индустрия за търговия с китари, оценявана на 542 млн. долара, до ръст от 0.1% в периода 2017-2022 г. 

Детайлен поглед обаче показва, че по-скоро мениджърите, валутните пазари и регулаторите имат основна вина за проблемите на Gibson, отколкото рапърите и DJ-те.

„В бизнеса с китари съм през целия си живот и мисля, че се развива чудесно”, казва Стрелинг Бол. Милениалите продължават да купуват китари, казва той, като съдбата на Gibson по-скоро се дължи на стратегически грешки, допуснати от компанията. 

Според Бол, някои от решенията са били доста озадачаващи.

Когато 116-годишната компания за китари от Нешвил подаде документи за фалит в съда, стана ясно, че фирмата ще закрие своя център за иновации.

Слабото представяне на бизнеса с домашни системи за забавление и слушалки, който Gibson придоби от Philips през 2014 г. за 135 млн. долара, е основната причина за проблемите в настоящето, смятат анализатори.

Петима богати спортисти, които живеят, сякаш са разорениВъпреки че печелят огромни суми, изненадващо голям брой професионални бивши спортисти, в края на краищата, свършват разорени. Има и спортисти обаче, които полагат сериозни усилия, за да не попаднат в тази категория

Президентът на Gibson Хенри Юскиевич се надяваше да изгради „най-добрата компания за музикален лайфстайл в света”, но дългът, който набра, за да финансира диверсификацията, се оказа воденичен камък. 

Само месец след финализирането на сделката с Philips, рязкото обезценяване на еврото удари сериозно печалбата на компанията, която плаща за доставка на части в щатски долари, но продава голяма част от продукцията в Европа, респективно на цени в евро.

След несъгласия относно ценовата политика, Юскиевич взе нещата в свои ръце, но вредата вече бе причинена.

Според Браян Маджески, редактор в специализираното издание The Music Trades, фалитът на Gibson няма нищо общо с китарния бизнес, тъй като, най-общо казано, става дума за срив на бизнеса с потребителска електроника.

Причините не се изчерпват само с това. През 2017 г. Конвенцията за международна търговия със застрашени видове неочаквано наложи рестрикции на международните доставки на рядкото и скъпо палисандрово дърво, което се използва в изработването на китари.

Тъй като отделните страни възприеха регулацията, Gibson се оказа изолирана от европейския пазар в продължение на месеци.

Осен регулаторни проблеми, компанията от Нешвил се сблъска и с един от най-големите проблеми за всички индустрии – конкуренцията на евтините стоки с произход Азия. Към това може да се добави и разцветът на търговията с музикални инструменти втора ръка.

Всичко това провокира анализатори и инвеститори да наблюдават индустрията отблизо. Две седмици преди Gibson да подадат документи за съдебна защита от кредитори, агенцията за кредитен рейтинг S&P Global Ratings понижи рейтинга на Guitar Center - компания, която държи около 1/3 от пазара на дребно в САЩ. Причина за това бе преструктуриране на дълг, набран през 2007 г.

Кредиторите на Gibson таят надеждата, че компанията може да излезе от процедурата, за която подаде документи с чисти баланси и фокусирана върху основния си бизнес.

Изданието The Music Trades изчислява, че продажбата на дребно на китари записва ръст от 8.8% през миналата година. Въпреки че продажбите паднаха рязко поради финансовата криза, от 2009 г. до сега се отчита възстановяване, изразяващо се в ръст на продажбите от цели 61%, още повече, че цената на средната китара на пазара скача от 361 долара до над 500 долара.

С пазарен дял в САЩ от 1/3, Gibson заема второ място в този бизнес - само след конкурентите си от Fender Musical Instruments.

Така, въпреки затрудненията, Gibson отчита ръст в основния си бизнес от 1.8% през миналата година, до продажби за 178 млн. долара.

Легендарният бранд за китари Gibson изправен пред банкрутКомпанията, чиито музикални инструменти са в били в ръцете на икони, като Слаш, Боб Марли и Карлос Сантана, е основана преди над 100 години в Мичиган

Бъдещето на компанията сега е в ръцете на някои от най-големите финансисти в Ню Йорк.

През декември миналата година те се съгласиха да забавят плащанията по заема към GSO – кредитното звено на Blackstone, но компанията може и да не се справи с новите срокове.

От друга страна, фондове, свързани с KKR, закупиха значителни дялове от компанията под формата на облигации. Засега не е ясно дали някоя от тези институции има желание да управлява компания за китари в дългосрочен период.

Странно или не, светлината в тунела за Gibson идва от неочаквано място. Броят на продадените укулеле (музикален инструмент наподобяващ китара, обикновено с 4 двойни или единични струни) в САЩ скача от 500 хил. през 2009 г., до 1.75 млн. през миналата година.

„Живяхме в епоха на моментално удовлетворяване на желанията. Мисля, че сега се завръщаме към нещо по-аналогово - нещо, което изисква полагането на усилия и мисля, че те знаят, че това ще продължи известно време”, обяснява Стрелинг Бол.

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg

На фокус

Създайте идеалния климат у дома

Каквато и да е температурата навън и каквито и да са вашите...