Създателят на китайска марка високотехнологични тоалетни чинии, наречена Тръмп, твърди, че няма намерение да петни името на следващия американски президент, пише New York Times.

Джун Дзия казва, че не e чувал за Доналд Тръмп, когато регистрирал английското име на компанията си Shenzhen Trump Industrial Company Limited като търговска марка през 2002 г. На китайски името на компанията означава „универсално иновативен“ и насочва вниманието към начина, по който тоалетните седалки затопят и измиват задните части на ползвателя им. Това китайско име звучи като „тръмп“, обяснява Джун.

„Наистина не знаехме за този човек на име Тръмп. Това е чисто съвпадение“, казва китайският бизнесмен в телефонно интервю от южния китайски град Шънджън.

В САЩ името на Тръмп краси вратовръзки, пържоли, вода и други продукти. В Китай то се открива в марки компютри, козметика и дори кожени изделия. Разликата е, че много китайски продукти нямат разрешението на новоизбрания американски президент.

От 46-те регистрирани търговски марки на името на Тръмп в Китай, 29 изглежда са собственост на самия Тръмп. Поне 14 компании, които не са свързани с магната, са подали заявление за търговска марка Тръмп само през 2015 и 2016 г., сочат данни на китайския сайт за търговски марки Itaotm.

Това отразява трудностите, с които се сблъскват големите марки и знаменитостите при боравенето си със сравнително новите закони за търговските марки в Китай. Те обикновено се предоставят на човека, който първи подаде заявление пред държавните органи.

Така много хора регистрираха имената на добре известни марки. Много западни компании, като Apple и Starbucks, водят дълги съдебни битки, за да си извоюват правото да използват името си в Китай.

През май китайска компания спечели правото да продава кожени изделия под търговската марка iPhone след години на съдебна битка с Apple. Майкъл Джордън загуби правата върху името, с което е известен в Китай.

Тръмп се е борил поне веднъж да си върне името в страната. През 2015 г. той загуби съдебна битка срещу бизнесмен в северната провинция Ляонин, за да не му позволи да използва името Тръмп за строителна компания. След това решението беше променено.

Тръмп не е първият световен лидер, попаднал в битка за името си в Китай. През 2004 г. китайски бизнесмен опита да регистрира китайското име на бившия президент Джордж У. Буш за марка бебешки памперси. Тогава властите заявиха, че молбата ще бъде отхвърлена, „защото може да навлече социални последици, ако името на световен лидер бъде регистрирано като търговска марка“.

Джун от компанията за тоалетни чинии Shenzhen Trump казва, че не е получил оплакване от Тръмп или компанията му. Той е категоричен, че няма лесно да се откаже от търговската си марка, ако Тръмп реши да го съди. „Той има право да оспори. Но ние ще оставим правителството да реши. Вярваме, че законите на страната ще защитят компании като нашата“, казва Джун.

Той одобрява смелия стил и реформаторски дух на Тръмп и харесва иновативните му идеи. В отговор на въпрос за критиките към Тръмп в САЩ, Джун казва: „Така е в демократичните държави. Смятам, че трансформацията съвсем не е нещо лошо“.