Защо много европейци предпочитат да пазаруват в Германия?

10809
Защо много европейци предпочитат да пазаруват в Германия?

© Pixabay.com

Пазаруването в Германия може да ви излезе много по-евтино, отколкото в други европейски страни. Голямото разнообразие от продукти и ниските цени в германските магазини привличат много граждани на Дания, Швейцария и Полша, които живеят близо до границата.

Само в развиващи се държави и в страни, връхлетени от икономическата криза, като Албания, България и Гърция и някои области на Италия, Испания и Португалия, могат да се купят храни на по-ниски цени, отколкото в Германия, пише ВВС.

Според Федералната статистическа служба на Германия (Дестатис), причината за ниските цени е силната конкуренция в търговията на дребно в страната. Това създава все по-сериозни проблеми на земеделците и животновъдите. Германските граждани, и преди всичко магазините, обаче се възползват от нарастващата конкуренция.

Германска бира за датчаните

Според изследване на Търговската и индустриална камара във Фленсбург от 2016 г., трансграничната търговия е генерирала 1 млрд. долара за търговците от федералната провинция Шлезвиг-Холщайн (Северна Германия).

Това означава, че 17-те милиона скандинавци, 13 милиона от които датчани, които пресичат границата, за да пазаруват, са похарчили с 12.3% повече спрямо 2012 г. (890 млн. долара). Датчаните и в по-малка степен шведите са осъществили 25% от покупките в Шлезвиг-Холщайн миналата година.

Според изследване на Датската търговска камара, жителите на страната купуват ежегодно 650 милиона кенчета с бира и безалкохолни напитки в Германия. Разликата в цената заради по-високия акциз, преди всичко върху алкохолните напитки в Дания, е основната причина за пътуването, което предприемат много потребители.

Това е „нарушение на европейските директиви и вреди на конкуренцията“, се казва в комюнике на Конфедерацията на датските компании Dansk Erhverv. Въпреки че в Дания върху напитките със съдържание на захар е наложен специален акциз от 30-те години на миналия век, през 2013 г. правителството го увеличи до 0.24 долара за литър. Това носи данъчни постъпления от близо 67 милиона долара на година.

Но мярката предизвика увеличаване на нелегалния внос на безалкохолни. Датското правителство изчислява загубите заради по-високия налог на над 43 млн. долара на година. Освен че могат да закупят алкохолни и захарни напитки на чувствително по-ниска цена, датчаните не трябва да плащат допълнителен налог за рециклиране. Този данък се прибавя към крайната цена на някои напитки в бутилка или кенче и може да бъде възстановен на клиентите, ако върнат празните опаковки.

Това е стратегия за интелигентно рециклиране, но много от германските магазини в близост до границата не налагат такъв данък на чуждестранните клиенти. Изглежда обаче, че нещата ще се променят.

Според германското министерство на околната среда от 2018 г. датчаните също ще трябва да плащат данъка, когато купуват от магазини в Шлезвиг-Холщайн, въпреки че ще могат да изискват възстановяването му на датска територия.

Но датчаните не пресичат границата, за да купуват само бира или безалкохолно. „Когато виждате, коли с датска регистрация в сервизите, болниците или в паркинга на германските супермаркети, си давате сметка, че обменът между двете страни тече с пълна сила“, казва Ерик Холм Йенсен, председател на Общността за интересите на граничните търговци (IGG).

Много хора се възползват и прекарват нощта в градове като Фленсбург, който е много близо до границата, така че хотелиерският сектор също се възползва от този феномен. Директорът на отдел „Туризъм“ във Фленсбург Горм Каспър казва, че от 162 000-те туристи, които са посетили града през 2016 г., 27% са датчани и са похарчили над 55 млн. долара (близо 340 долара на човек).

Над 10 млрд. долара за покупки в чужбина

Нещо подобно се случва и в Швейцария. Миналата година жителите на страната са похарчили близо 2.2 млн. долара в южната германска провинция Баден-Вюртенберг, казва Олаф Катер, директор на търговската асоциация
HBW.

Това е с 20% повече от похарчените пари в Италия, Австрия, Германия и Франция през 2016 г. - 10.2 млн. долара. Катер казва, че през 2016 г. швейцарците са купували най-много храни и продукти от първа необходимост – лекарства, храни и текстил. А в сектори, като продажбата на дребно на мебели, осъществените покупки от швейцарски граждани в южната провинция надхвърлят 60% от общия брой, сочат данни на HBW.

Причините, поради които много хора пресичат границата, за да пазаруват в Германия, са различни, но основната са по-ниските цени. Докато месото, рибата и зеленчуците са чувствително по-скъпи в Швейцария, електрониката е между 4 и 27% по-евтина, отколкото в съседните страни.



Джобът на швейцарците страда най-чувствително при покупката на списания (65 до 128% по-скъпи, отколкото в Германия), текстил (35-37% повече) и козметика (20-69% повече).

Дрехи, козметика и технология

Наред с швейцарците и датчаните, поляците също са известни почитатели на германските стоки. Близо 10% от клиентите на магазините близо до границата идват от Полша, сочат данни на търговската асоциация Берлин-Бранденбург.

Разнообразието от продукти и качеството им са двете основни причини, поради които поляците пазаруват в съседната страна. 40.5% от хората, които пресичат границата, признават, че го правят, защото цените са по-ниски, отколкото в родината им.

11 начина да пестите от пазаруване Храната е сериозно перо в семейния бюджет

Според данните на Търговската и индустриална камара в Котбус, 75% от поляците пресичат границата, за да пазаруват и харчат средно 55.5 долара на посещение.

73.3% от анкетираните споделят, че са си купили храна, 56.1% са се сдобили с лекарства и козметика, а 47.5% - с дрехи и обувки. Както правят търговците в Шлезвиг-Холщайн, за да не позволят на купувачите от съседните страни да пътуват до Берлин, много супермаркети в Бранденбург предлагат улеснения на полските граждани с практически мерки, като уеб страници на двата езика и цени в евро и злоти – законната обменна валута в Полша.

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg