Да станеш пилот на пътнически самолет не е лесно. Разходите за обучение в частни училища са много високи, а инвестицията във всеки летателен час, която трябва да направи един студент, често е извън възможностите на семейство със средни доходи.

Освен това заплатите, които дават авиокомпаниите в последните години, намаляват и в много случаи инвестицията в образованието, което може да продължи между две и три години, не може да бъде компенсирана.

Тази ситуация започва да се променя радикално с увеличаването на въздушния трафик в глобален план и особено с френетичния растеж на авиокомпаниите в Азия и Близкия изток, които се нуждаят от все повече пилоти.

„Тези авиокомпании плащат пет или шест пъти по-високи заплати, отколкото тези в Латинска Америка. Поради това е предизвикателство да задържим пилотите с по-добри условия“, обяснява пред BBC Франсиско Гомес Ортигоса, директор на отдел „Технически въпроси“ към Синдикалната асоциация на пилотите в Мексико (ASPA).

На практика има дефицит на пилоти на глобално ниво, предизвикан от отлива на таланти към авиокомпании, като Emirates, Qatar Airways, Etihad и други.

Изследване на Boing показва, че в идните две десетилетия авиационният пазар ще се нуждае от над 500 000 нови служители в света, включително пилоти и техници по поддръжката.

Но подготовката на новите пилоти става бавно. „Не мога да отрека, че заплатата е невероятна. Дават ни международна медицинска застраховка и много други социални придобивки“, казва пред ВВС латиноамерикански пилот, който започнал работа в Qatar Airways.

„В моя случай заминах заради професионалното развитие. В Qatar Airways покриват на практика целия свят с различни видове самолети, които са най-модерните в света. Това беше достатъчен мотив лично за мен. Избрах Qatar, защото градът е много сигурен“, обяснява той.

„Мисля, че направих правилен избор, че това е добро решение. Авиацията в света много се променя, в много страни в света не се цени професията пилот на пътнически самолет, не й се придава достатъчно значение, въпреки че много човешки животи зависят от нас“, казва още пилотът.

Конкуренцията между авиокомпаниите е тежка и може би ще бъде още по-тежка в бъдеще, предвид прогнозите за растеж на пътническата авиация.

Експлозия на въздушния трафик

Нарастването на глобалния въздушен трафик продължава да е несравнимо. През 2017 г. беше регистрирано най-голямо повишение на потока от пътници в последните седем години от 7.5%.

„Предвиждаме глобален растеж на пътниците тази година до 4.3 млрд. души, което представлява повишение с около 5.6% спрямо предишната година“, казва пред ВВС Пери Флинт, говорител на Международната асоциация за въздушен транспорт (ИАТА).

А до 2036 г. организацията прогнозира, че в света ще има 7.8 млрд. пътници. Рентабилността на сектора, въпреки увеличаването на разходите, също нараства главоломно. Нетните печалби на авиокомпаниите миналата година достигнаха близо 35 млрд. долара.

„Заетостта се увеличава. Откриват се нови маршрути. Авиокомпаниите достигат устойчиви нива на рентабилност“, казва Александър де Юниак, генерален директор и президент на ИАТА, в последния доклад на организацията за рентабилността на сектора, публикуван през декември.

„Въпреки това бизнесът продължава да е труден и сме изправени пред предизвикателства заради растежа на разходите за гориво, работна ръка и инфраструктура“, допълва той.

Над 300 000 долара на година, освободени от данъци

Преди по-малко от десет години заплатите на младите пилоти в САЩ можеше да бъдат от порядъка на 22 000 долара на година, особено що се отнася до регионалните авиокомпании. Това беше под средното равнище в страната, така че младежите нямаха стимул да стават пилоти, тъй като обучението им излизаше поне пет пъти по-скъпо.

Днес обучението за професионален пилот в страната може да струва между 40 000 и 100 000 долара, сочат данни на училището за пилоти Wayman Flight Training.

Но разходите за обучение могат да варират значително, тъй като в крайна сметка важен е броят на летателните часове. При този модел на обучение хората, които имат пари, за да платят повече летателни часове, ще имат по-добра подготовка.

Заплатите покриват широк спектър, в зависимост от опита на пилота и вида самолет, който управлява. Те могат да започват от 70 000 долара и да достигат 200 000 долара.

От ключово значение е, че с рязкото увеличаване на въздушния трафик разходите за обучение се оказват поносими заради високото заплащане, породено от недостига на капитани.

Например, китайските авиокомпании предлагат заплати от над 300 000 долара на година, освободени от данъци, плюс бонуси и други стимули, за да задържат пилотите.

И с прогнозите за растеж на индустрията условията на труд трябва да продължат да се подобряват. Това обяснява защо млади и стари пилоти от различни части на света стягат куфарите си за Пекин.

Но освен заплатата, има и други важни елементи, като часовете почивка и допълнителните социални придобивки, които предоставят големите авиокомпании.

Пилотите се възползват от факта, че след като се научат да управляват самолет, няма значение в коя страна се намират, защото моделът на самолета ще е същият.

Поради това летателните часове се признават във всички части на света и обучението на капитаните е такова, че те могат да упражняват професията си във всяка точка на планетата.

Освен пилоти, авиоиндустрията изисква и служители на земята, което прави възможен растежът на сектора, който достига най-големия разцвет в историята си. Става дума за тенденция, която благоприятства хората, които работят в света на пътническата авиация.