Най-голямата компания за храни и напитки в света въвежда още по-големи увеличения на цените на своите продукти с нарастването на разходите за суровини и транспорт.

Nestlé, която продава всичко от сладолед до кафе и зърнени закуски, обяви, че ще реагира на по-високите разходи за производство като вдигне цените през второто полугодие.

"Инфлацията на практика отсъства години наред, а след това тръгна много рязко нагоре. Това ни засегна пряко," заяви главният изпълнителен директор Марк Шнайдер, цитиран от CNN Business.

Шнайдер каза също така, че според него инфлацията е преходна. От компанията, която притежава марки като Nescafe, Gerber и Cheerios, обаче заявиха, че ще трябва да вдигнат цените с близо 2%, за да компенсират увеличените си с 4% разходи. Nestlé повиши цените с 1.3% през първото полугодие на 2021 г.

Компанията може да хеджира срещу някои увеличения на разходите, като нарастването на цените на кафето, каза Шнайдер. Тя обаче не може да избегне повишаващите се разходи за неща като транспорт, които поставят под натиск маржа й на печалба.

Nestlé обяви, че очаква марж на печалба в размер на 17.5% през тази година, което представлява леко понижение. Въпреки това от компания завишиха прогнозата за ръста на продажбите си за 2021 г. на между 5% и 6%.

Редица компании от General Electric до Anheuser-Busch InBev и Unilever предупредиха в последните седмици относно нарастващите разходи за суровини на фона на възстановяването на световната икономика от пандемията от коронавирус. Търсенето на някои продукти нарасна рязко, след като хората възобновиха пътуванията си и започнаха да се завръщат в офисите, а глобалните вериги на доставки остават под натиск.

Кафето поскъпна до 7-годишен връх заради студената вълна в БразилияЦената на сорта арабика се повиши с над 30% за последната седмица до ниво от 2.15 долара за паунд

Някои компании успяват да хеджират срещу нарастващите цени, като например купува фючърси на някои суровини, или избират да поемат по-големите разходи. Други обаче прехвърлят увеличените разходи върху потребителите, което води до по-високи цени в супермаркети, ресторанти и при търговци на стоки на дребно.

Конкурентът на Nestlé, Unilever, обяви миналата седмица, че вдига цените на множество пазари и продуктови категории в отговор на по-високите разходи за суровини. Собственикът на марки като Ben & Jerry's изтъкна като пример цените на соевото олио, които са нараснали с 20% през миналото тримесечие и вече бележат ръст от 80% в сравнение с предходната година. Цените на палмовото масло пък са със 70% по-високи в сравнение с дългосрочната си средна стойност.

"Инфлацията ни се отразява в пълния спектър на разходите за материали, при опаковките и доста осезаемо при разходи за превоз на товари и дистрибуция," заяви по-рано през месеца главният финансов директор на Unilever Греъм Питкетли. "Вече използваме всички лостове по отношение на ценообразуването и пестенето на средства и ще продължим да го правим", допълни той.

Големият въпрос е дали недостигът и повишението на цените са временен резултат от пандемията, или глобалната икономика се променя по начини, които биха могли за постоянно да увеличат разходите за правенето на бизнес и да въведат една нова ера на инфлация, която може да намали покупателната способност на потребителите.

Централните банки, сред които и Федералния резерв, се борят, за да реагират. Много икономисти смятат, че увеличението на цените е просто временно, но ако грешат, централните банки ще бъдат принудени внезапно да изтеглят подкрепата за икономиките по-късно през годината, за установят контрол над инфлацията.