Повечето американци потръпват, докато зареждат гориво на бензиностанциите.

Не и жителите на щатите Ню Джърси и Орегон. Те нямат право да пълнят сами резервоарите на автомобилите си.

В Ню Джърси е незаконно шофьорите сами да сипват гориво от 1949 г. насам. Забраната за самообслужване на бензиностанциите в Орегон пък е в сила от 1951 г., въпреки че преди няколко години щатът облекчи ограниченията за селските райони. Нарушителите може да бъдат глобявани с до 500 долара за нарушаването на тези щатски закони.

И така, защо Ню Джърси и Орегон не позволяват на потребителите сами да зареждат гориво и къде останаха дните, в които служители на бензиностанциите зареждаха резервоарите на клиентите в останалата част на страната?

Това е една странна и сложна история, която датира отпреди повече от век.

Забраните за самообслужване

В САЩ се експериментира със самообслужването от изграждането на първите бензиностанции в началото на 20-и век. Въпреки това едва около 1980 г. самообслужването вече е преобладаващият модел по бензиностанциите в САЩ.

"Възходът до върха обаче не минава безпроблемно," пишат Роналд Джонсън и Чарлз Ромео в проучване от 2000 г. за самообслужването.

Първите колонки на самообслужване в САЩ се появяват около 1915 г. Те били предназначени предимно за спешни случаи и за тъмната част на денонощието, когато бензиностанциите са затворени. Хората плащали предварително с монети, за да могат да ги използват.

Бензиностанциите, които предлагали пълно обслужване на шофьорите, категорично били против самообслужването. Те гледали на това като на конкурентна заплаха за техния бизнес и искали да ограничат разпространението на тази практика.

Продажбите на горива са с нисък марж на печалба. Бензиностанциите печелели пари като предлагали различни услуги, като проверка на масло и акумулатор, миене на стъкла и ремонтни дейности. Служители на бензиностанциите в униформи, някои от тях с папийонки, пълнели резервоарите на клиентите, което било ключова част от тяхната стратегия за по-мащабни услуги с цел привличането на шофьори през първата половина на 20-и век.

Предлагащите пълно обслужване бензиностанции наблягали на безопасността на тяхната работа, застъпвайки тезата, че неопитните шофьори може да препълнят резервоарите си и да подпалят пожар. С подкрепата на местните пожарни служби бензоностанциите лобирали пред щатските власти за приемането на забрана за самообслужване. До 1968 г. самообслужването на бензиностанциите било забранено в 23 щата.

Едва след успеха на тази практика в международен план и промяната в бизнес модела на бензиностанциите самообслужването започва да заменя служителите на бензиностанциите в САЩ.

"Съвременните бензиностанции на самообслужване водят началото си от Швеция," казва пред CNN Business Мат Андерсън от музея на Хенри Форд в Мичиган. "Шофьорите там плащали по-малко за самооблсужване, отколкото за пълно обслужване. Оттам концепцията се разпространила из Европа."

В същото време според гаранциите на автомобилите ремонтните дейности вече трябвало да се извършват в представителствата на марките, което проваля бизнес модела на бензиностанциите.

Бензиностанциите трябвало да потърсят нови начини за увеличение на печалбите. Те преминават към самообслужване, което намалява разходите им и увеличава количествата продавани горива, като в същото време диверсифицират дейността си и започват да продава хранителни продукти, цигари, кафе, закуски и други продукти с висок марж на печалба.

Самообслужването "се оказва по-популярно, защото давало възможности за печалба от други дейности," казва Гари Скейлс, докторант в университета Темпъл, който пише дисертация за историята на бензиностанциите.

Бензиностанции започнали да настояват щатите да отменят наложените забрани за самообслужване. До 1992 г. около 80% от всички бензиностанции в страната били на самообслужване, в сравнение с едва 8% две десетилетия преди това.

Въпреки честите законодателни опити, съдебни обжалвания и противопоставяне от страна на индустрията на бензиностанциите Ню Джърси и голяма част от Орегон все още не позволяват на клиентите да зареждат сами гориво.

В закона на Орегон се казва, че е в обществен интерес забраната да остане. Допускането на самообслужване ще увеличи опасностите от пожар, ще създаде предизвикателства за възрастните граждани и за шофьорите с увреждания и ще доведе до загубата на работни места за служители на бензиностанции, според щатския закон.

Проучване от 2014 г. установява, че жителите на Орегон са почти поравно разделени за отмяна на забраната за самообслужване (44%) и против (46%).

Орегон облекчи свята забрана през 2018 г., като позволява самообслужването в селските окръзи с население под 40 000 души.

В Ню Джърси забраната за самообслужване и репутацията за ниски цени на горивата, е част от културата на щата.

Рекордно високите цени на горивата и проблемите на бензиностанциите с намирането на служители обаче доведе до подновяване на опитите за вдигането на забраната. През май 75 бензиностанции в щата са намалили цените в опит да получат подкрепа за вдигане на забраната.

Малко вероятно е обаче щатът да позволи скоро на шофьорите сами да зареждат гориво в Ню Джърси. Председателят на Сената е против проектозакон, който би сложил край на забраната в Ню Джърси.

Жителите на щата също така не проявяват особен интерес към това да се самообслужват не бензиностанциите. Проучване от март месец установява, че 73% от участниците предпочитат някой друг да пълни резервоарите им.