От всички видове транспорт, самолетите са статистически най-безопасният начин за пътуване.

Според проучване, проведено от 2000 до 2009 г. от Ян Севидж, професор по икономика в Северозападния университет, самолетът е причинил най-малък брой смъртни случаи за пътниците на един милиард мили (0.07%), докато мотоциклетите са причинили най-много (213).

Все пак не ви упрекваме, ако се страхувате да летите. Докато турбуленцията и клаустрофобията са двете основни причини, поради които пътуващите се чувстват неспокойни в самолетите, кацането най-често кара хората да изтръпват.

Разбира се, то може да буди тревожност поради редица причини - от ограничена видимост и малки въздушни трасета до навигация през най-високата планинска верига в света.

Architectural Digest ни показва десет от най-ужасните летища – от такива с писта, която буквално е пясъчен плаж в Обединеното кралство, до друга, която е в подножието на връх Еверест в Хималаите.

Международно летище Кристиано Роналдо, Санта Круз, Португалия

Международното летище Кристиано Роналдо Мадейра (известно още като летище Мадейра) стана водещо заглавие по-рано тази година, когато на церемония по преименуването на летището се появи статуя на футболната звезда, която не прилича на него.

Близостта на летището до Атлантическия океан буквално може да ви свие стомаха, защото имате чувството, че самолетът ще се приземи във водата.

Летище Тензинг-Хилари, Чаурикхарка, Непал

Много хора, които искат да покорят могъщия връх Еверест, вероятно ще трябва да летят до летище Тензинг-Хилари в Непал. Ако не сте сигурни как ще се справите с рисковете от изкачване на най-високата планина в света, кацането на 500 метра в планинската верига ще изпробва нервите ви.

Международно летище "Принцеса Джулиана", залив Симпсън, Синт Маартен

За някои плажуващи на карибския остров Сент Мартен, самолетите ще изглежда като на ръка разстояние, защото пистата се намира съвсем близо. До момента няма данни за големи инциденти на летището.

Летище ЛаГуардия, Ню Йорк

Относително непроменено, откакто се открива за първи път през 1964 г., летище LaGuardia в Ню Йорк е сред най-натоварените в Америка (20-о според скорошно проучване на Федералната авиационна администрация).

С около 30 милиона пътници, които пътуват през него през 2016 г., много пилоти са се справили с трудностите при кацане в LaGuardia: претъпкано въздушно пространство, силен вятър от близкия океан и къси писти с дължина 2000 метра (модерните писти сега варират между 3 и 4 км).

Международно летище Тонконтин, Тегусигалпа, Хондурас

Построено през 20-те години на 20-и век, Тонконтин се смята за едно от най-опасните летища в света поради късите си писти и непосредствената близост до планински терен. През 2008 г. Airbus 320 се разби, след като излезе от пистата след кацане.

Летище Куршевел, Сен-Бон-Тантентайз, Франция

Идеята да посетите очарователния френски ски курорт Куршевел звучи перфектно, докато не осъзнаете, че трябва да кацнете на местното летище. С писта с дължина от 525 метра, която завършва с ужасяваща вертикална пропаст, сърцето ви със сигурност ще прескочи някой удар.

Летище Бара, Шотландия

Пътниците, доближаващи летище Barra в Шотландия, няма да видят традиционна писта. Това се дължи на факта, че самолетите се приземяват по тясна ивица плаж. През нощта понякога пилотите се ориентират по фаровете на автомобилите.

Международно летище Гибралтар, Гибралтар

Разположено на около 1500 метра от известната скала, която носи същото име, международното летище Гибралтар има реална улица - Уинстън Чърчил Авеню, която минава право през пистата за кацане (бариери се спускат и вдигат, когато самолетът се приземява или излита).

Летище Juancho E. Yrausquin Airport, Саба

Разположено на брега на малкия холандски остров Саба на Карибите, на това летище не се допускат самолети с реактивни двигатели поради големината му. Все пак самолетите могат да ползват пистата, но пилотите трябва да са много внимателни, за да не се озоват в океана.

Летище Паро, Бутан

Не само полетите до летище Паро са ограничени на дневна светлина, но само осем пилоти в света са квалифицирани да кацнат там. За да може безопасно да се кацне на 2 км дълга лента, самолетът се намира в непосредствена близост до няколко къщи.