15 години след последния полет на култовия Кондорд свръхзвуковите пътнически самолети отново са в полезрението на авиоиндустрията, пише Financial Times.


Както инвеститорите, така и производителите и доставчиците на компоненти имат интерес от съживяването на суперскоростните летателни апарати, но има две големи въпросителни - дали регулаторите ще дадат съгласието си и дали потребителите ще са склонни да плащат по-висока цена, за да пътуват по-бързо?

Навремето Конкорд успя да съкрати продължителността на пътуването от Париж и Лондон до Ню Йорк на три часа и половина. Това е два пъти по-бързо от съвременните полети, но в същото време начинанието се оказа икономическа катастрофа. Въпросът е дали новите технологии могат да променят нещата и да наклонят везните в полза на свръхзвуковите машини.

Някои от големите имена в сектора като Boeing и Lockheed Martin смятат, че отговорът е положителен. Базираният в Колорадо стартъп Boom Technology Inc. планира да започне тестове на демонстрационен летателен апарат през 2019 година. Самолетът се казва Mach 2.2 и ще може да стигне от Ню Йорк до Лондон за 3 часа и 15 минути, а цената на двупосочния билет ще е около 5000 щатски долара.

По време на провеждащото се тази седмица авиошоу във Фарнбъро изпълнителният директор на Boeing Денис Мюленбург заяви, че целта е напълно реалистична от технологична гледна точка, но не е ясно дали скоростта е най-важното нещо за пътниците при трансконтиненталните пътувания и дали те ще искат да плащат толкова висока премия за нея.

Преди няколко седмици американската компания представи прототип на пътнически самолет, който теоретично ще може да се движи няколко пъти по-бързо от скоростта на звука. Практическото му приложение обаче може би ще е възможно след поне 20 години.

Основателят на Boom Technology Блейк Шол обаче няма намерение да чака толкова дъго. Той вече има заявки за предварителни поръчки на Mach 2.2, както и стратегическа инвестиция в проекта от страна на Japan Airlines.

През последните десетилетия имаше няколко опита за възраждане на идеята за свръхзвуковите полети, но по една или друга причина претърпяха неуспех. Основните причини са високите цени на горивата и регулаторните ограничения, които забраняват свръхзвуковите полети над Съединените щати и много европейски държави. Сега обаче поддръжниците на тази технология засилват натиска на своите лобита пред законодателите. Аргументите им се базират на развитието на технологиите и съвременните материали, които позволяват изграждането на много по-леки и по-здрави конструкции, както и на по-ефективните двигатели.