21 начина да развиете емоционалната си интелигентност

4171
21 начина да развиете емоционалната си интелигентност

© pixabay.com

Емоционалната интелигентност означава способността на човека да възприема, оценява и управлява собствените си емоции, да ги разграничава и да ги определя правилно.

Концепцията, че можем да развиваме способността си да идентифицираме, разбираме и управляваме емоциите си, се върти в пространството от известно време, а през последните години набира особена популярност.

Как да бъдем емоционално интелигентни?

Черпим опит от книгата EQ Applied: The Real-World Guide to Emotional Intelligence. Нека да споделим наученото – няколко простички и практични съвети, които да използвате в ежедневието си. Отнемат само няколко минути дневно.

1. Питайте и разсъждавайте

Отделете известно време тази седмица, за да зададете няколко въпроса. След това ги задайте на някого, на когото имате доверие.

  • Как моето настроение се отразява върху моите мисли и вземането на решения?
  • Как бих (би) описал моя начин на общуване и ефекта от него върху околните?
  • Какво в отношението на другите ме повлиява? Защо?
  • Трудно ли признавам, че съм направил грешка? Защо и защо не?
  • Кои са силните ми страни? А кои са слабостите?

Помислете над отговорите. Използвайте ги, за да разберете по-добре себе си и своите емоции.

2. Използвайте своя "емоционален" речник

Колкото по-конкретни сте, толкова по-добре ще разберете от къде извират проблемите ви. Използвайте точните думи, за да описвате своите емоции.

3. Направете пауза

Ако усещате, че започвате емоционално да оформяте своите отговори в дадена ситуация, направете пауза. По възможност излезте на разходка. Щом си дадете време да се успокоите, върнете се и решете как да продължите.

4. Използвайте трика с трите секунди

В определени моменти съжалявате, че сте казали нещо. За да избегнете това занапред, използвайте 3-секундното правило. Преди да изречете нещо, задайте си въпроса: трябва ли това да бъде казано, аз ли трябва да го кажа, сега ли трябва да го кажа.

7 опасни мита за емоционалната интелигентностСъществува ли въобще, или става дума за


 



5. Коригирайте тона

Има значение какви са тонът и силата на гласа ви, когато говорите.

6. Помислете, преди да стартирате разговор на чувствителни теми

7. Поглед в бъдещето

Ако емоциите ви напират и искате да кажете нещо, но се колебаете, използвайте погледа в бъдещето. Как казаното ще се отрази в бъдеще на живота ви?

8. Учете се от негативните емоции

Какво ви казват те? Мотивират ли ви да правите промени?

9. Извлечете поука от емоционалното отвличане

„Емоционално отвличане“ е ситуация, при която напълно сте загубили контрол над емоциите си. Когато попаднете в такава ситуация, опитайте се да изследвате случващото се, като си зададете следните въпроси:

  • Защо реагирах така?
  • Какво бих променил, ако можех?
  • Какво мога да си кажа следващия път, когато имам нужда от по-ясна мисъл?

Българският бизнес

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg