3 съвета за хората, които имат навика да отлагат за после

1137
3 съвета за хората, които имат навика да отлагат за после

© pixabay.com

Замислили сте сложен и мащабен проект. Отваряте лаптопа, след това Word-документ или пък Power Point.

В един момент се оказва, че не работите по задачата си, а в продължение на часове сте чели материали не по темата, разглеждали сте социалните мрежи, гледали сте сериали или пък сте търсили такива и т.н.

Това познато ли ви е? Ще ви кажем как да престанете да го правите.

Блогърът и писател Тим Убран - почитател на отлагането на трудоемките задачи за по-късно, обяснява този тип поведение с три измислени персонажа.

Рационалист. Той, както се предполага, си поставя дългосрочни цели, мисли напред и взима добре премислени решения. Обаче щом едно решение бъде взето, възниква вторият персонаж – Маймуната. Последната търси само удоволствия. Тя не помни и целта й е да живее за деня. Иска да се весели.

Когато отлагаме делата си, разсейваме се със социалните мрежи, например, живеем по правилата на Маймуната. Тя пречи на третия персонаж – Паническото чудовище. Именно то ни пляска по бузите и ни изпълва с напрежение, че крайният срок наближава. Провокира чувство на отговорност.

Маймуната потиска паниката. Рационалистът отново излиза на преден план. Крайните срокове, казва Урбан, са най-малкото зло. Истинското зло е дългосрочното отлагане.

Тогава не сте ограничени от делови или времеви рамки за изпълнението на мащабен проект. С други думи, ако имате голяма мечта, която ежедневно отлагате за другия ден, тя няма как да се осъществи.

Проблемът не е в това, че доброволно се отдалечавате от осъществяването на поставена задача, а в това, че не предприемате нищо, за да я постигнете.

Разочарованието се проявява не заради това, че не сте успели да изпълните мечтата си, а защото дори не сте започнали да се стремите към нея, убеден е Тим.

Рисковете в случая с краткосрочното отлагане са минимални. Защо? Тъй като в крайна сметка успявате да отметнете поставените задачи. При дългосрочното отлагане трябва и може да се борите.

Урбан предлага елементарен и впечатляващ метод. Нарисувайте и разпечатайте „календар на живота“ – квадрат, разделен на клетки. В него по хоризонталата са седмиците в годината, а по вертикалата – годините до 90-ата. Зачерквайте изминалите седмици и ще видите, че дългосрочното отлагане може да бъде усмирено с краен срок.

Не искате да правите чертежи и да си напомняте за смъртта? Няма проблем. Разполагаме с още една хитрост.

Видният консултант по управление на времето и специалист по продуктивността Дейвид Алън предлага да усвоим нови навици. Той въвежда правилото на двете минути: Ако нещо може да бъде изпълнено за по-малко от две минути, направете го.

30 неща, които да направите за себе си до края на живота си Поне по веднъж!

Оказва се, че абсолютно всеки навик може да се раздроби на такива минутни действия. Четенето преди сън ще се превърне в „една страница на вечер“, ученето на уроците – „в преглеждане на бележките“, прането – в „изпиране на една дреха“.

Щом развиете обороти, с лекота ще ви се отдава да посвещавате повече време на полезни дейности.

Според клинични психолози, отлагането е провокирано от страх от неуспех. Ако се заставите да работите три минути, ще откриете, че опасенията ви не се потвърждават. Кратките промеждутъци от занимаване с нещо съкращават емоционалните, енергийните и алтернативните усилия.

Освен това, стартирайки 3-те минути, неусетно минавате в състояние на бурна работа. Потапяте се в процеса и не искате да спрете. Същевременно по всяко време можете да пуснете Маймунката отново. Да се развлечете и възнаградите за свършената работа.

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg