Скандалът с авиокомпанията United Airlines отвори отново дебата за това какво могат и какво не могат да правят авиокомпаниите с пътниците си.

След като продала повече билети за полет от Чикаго до Луисвил и не намерила достатъчно доброволци, които да останат на земята, американската авиокомпания опитала да разреши проблема, като извела насилствено един от пътниците.

Макар че генералният й директор отправи публично извинение, във вътрешен имейл защити служителите си, като увери, че те „са следвали установените процедури за справяне с подобни ситуации“.

Но дали наистина е така? ВВС публикува седем неща, които авиокомпаниите могат да правят с пътниците си. Може би не знаете за някои от тях.

1. Да задължат пътник да слезе от самолета



Продажбата на повече билети от местата в самолета е законна практика и се прилага доста често. Когато се случи това, авиокомпаниите обикновено молят доброволци да отстъпят местата си и да бъдат пренасочени към други по-късни полети.

Ако това не се случи, авиокомпаниите могат да изберат пътници на случаен принцип и да ги задължат да слязат от самолета, както стана при
United. Но след това трябва да обосноват решението си писмено и да предложат компенсации в замяна.

2. Да арестуват и глобяват пътник



Всички знаят за случаи, при които определени хора не биват допускани в самолета, защото не са изпълнили нареждания на екипажа, държат се агресивно или опитват да пътуват в нетрезво състояние или под въздействието на някакъв вид наркотик.

Но какво се случва, когато това потенциално опасно поведение се случи в самолет, който лети във въздуха? За да намалят рисковете, капитаните на самолетите имат почти безгранична власт, когато се затворят вратите на самолетите.

Благодарение на международни споразумения, командирите имат право да арестуват хора, да им налагат глоба и дори да напишат завещанието на агонизиращ пътник или да удостоверят смъртта му.

3. Да не позволят на пътник да използва билет, който вече е платил



В някои страни авиокомпаниите могат да анулират билета за връщане на пътник, ако той не е използвал билета си на отиване или е пропуснал някой от полетите при пътуване с много прекачвания.

Но в Европа, след многобройни оплаквания от пътници, предизвикани от тази практика, известна като клаузата No Show, тя е на път да бъде обявена за незаконна. Много европейски съдилища постановиха в полза на пътниците.

А предложение за изменение на Регламент 261/2004, който вече е одобрен от Европейския парламент, гласи, че потребителите имат право да използват всеки маршрут, без това да е свързано с използването на предишните. Регламентът установява общите норми за компенсиране и помощ за пътниците в самолетите в случай на недопускане на борда и отмяна или голямо закъснение на полетите.

Новата норма обаче все още не е влязла в сила и когато бъде приета, ще се прилага само за полети в ЕС. Това на практика означава, че авиокомпаниите могат да задължават пътници да летят, ако не искат да загубят остатъка от билета си.

4. Да не плащат за закъснения или изгубен багаж



В случай на забавяния, авиокомпаниите могат да бъдат задължени да компенсират пътниците си с пари и да им предложат храна, напитки и телефонни обаждания. Но това зависи от причините за закъснението, продължителността му и разстоянието на полета.

Според международните норми авиокомпаниите са длъжни да плащат компенсация за закъснения, причинени от „обикновени обстоятелства“ (проблеми с екипажа или поддръжката на самолетите, административни грешки и т. н.).

Но ако закъснението е породено от обстоятелства, които са извън контрола на авиокомпанията, като метеорологични условия, те не са длъжни да плащат компенсация. Освен това, според европейския регламент, авиокомпаниите трябва да компенсират само пътниците в полети, които продължават над три часа.

Сумата на обезщетенията варира в зависимост от разстоянието на полетите:

  • 250 евро за полети до 1500 км.

  • 400 евро за всички полети над 1500 км и за всички останали полети между 1500 и 3500 километра

  • 600 евро за всички останали полети
  • Закъснението се изчислява, като се взема за основа последната дестинация, на която ще пристигне пътника със закъснение, в сравнение с предвидения час. Поради това, с цел избягване изплащането на обезщетения, много авиокомпании увеличават с 10 до 45 минути предвиденото времетраене на полетите.

    Освен това много авиокомпании предлагат ваучери на клиентите си, които могат да се използват само на определени места. Но ако предпочитате, можете да изискате да ви компенсират с пари. Приемането на ваучерите не е задължително.

    Колкото до багажа, въпреки че авиокомпаниите трябва да компенсират пътниците за времето на забавянето, повечето не го правят и предпочитат да го доставят на избрано от клиента място. Съществуват клаузи, според които пътникът трябва да бъде компенсиран, ако докаже, че багажът му е бил необходим, за да изпълни целта на пътуването си.


    5. Да задължат пътника да остане в самолета до три часа



    Самолет, пълен с пътници, може да чака разрешение за излитане от летището максимум три часа. Само веднъж това време е било надсрочено и тогава пътниците имат право да слязат от самолета, ако искат.

    6. Да изискат да вдигнете сенниците на прозорците

    Когато екипажът на самолета моли пътниците да вдигнат сенниците на прозорците си, целта не е да им създават неприятности. Включването на светлините в кабината при нощно излитане или кацане и вдигането на сенниците по време на полет през деня цели да позволи в случай на инцидент очите ви да се адаптират към светлинните условия извън самолета.

    Уорън Бъфет може да изгуби милиони след гафа на United Airlines В края на миналата година компанията на милиардера Berkshire Hathaway стана най-големият акционер в компанията майка на United - United Continental Holdings Inc.

    Ако самолетът трябва да бъде евакуиран, ще виждате по-добре и спасителните екипи също ще виждат какво се случва вътре в машината.

    7. Да отворят вратата на тоалетната отвън

    Макар че пътниците смятат, че тоалетните са най-интимните места в самолетите, това не е вярно. По съображения за сигурност има механизъм за отваряне, скрит зад надписа „Пушенето забранено“, който позволява отварянето на вратата отвън.