За последните десет години социалната мрежа промени отношенията между хората, техния бизнес и дори значението на думи, които използваме ежедневно. Ето само някои от начините, по които Facebook промени света, представени от Guardian:

Промени значение на думата „приятел“

„Приятел съм“ вече е глагол. И за разлика от истинския живот, където краят на едно приятелство може да бъде много мъчително, във Facebook е лесно да изтриеш някой от списъка с приятели.

Въпреки че значението на думите „споделям“ и „харесвам“ е еднакво по своята същност, Facebook им даде един напълно нов смисъл.

Годишните срещи на класа или випуска станаха излишни. Вече можете да научите кой какво работи, дали „перфектната двойка“ се е разделила или да гледате безкраен списък със снимки на бебетата на съучениците си. Едва ли ще се изненадате, ако видите „бившия“ на улицата с нова приятелка или приятел. По романтичните селфита във Facebook вече знаете, че излиза с някой.

За разлика от реалния живот обаче, в социалната мрежа няма йерархия на приятелите. Колегата от университета, с който не сте се виждали от 15 години или някой, с който дори никога не сте говорили на живо, са наравно в списъка ви с приятели, заедно с гаджето, съпруга или майка ви.

Интересуваме се по-малко от това дали се навлиза в личното ни пространство

Според последното проучване на Pew Research Centre около 91% от младите хора качват своя снимка в социалната мрежа, 71% слагат снимка на града, където живеят, повече от половината посочват имейл адресите си, а половината споделят дори телефонния си номер. Все пак една голяма част от младите хора не оставят профилите си публично достъпни, а ги оставят отключени само за приятелите си.

С толкова много лична информация онлайн, Facebook дава възможност на всеки да обработва данните и да ги използва за различни цели.

Вижте още: Facebook работи по създаването на бутон "не харесвам"

Създаде милиони работни места, но не в своите офиси

Социалната мрежа създаде цял сектор, включително непряко наети хора, чиято работа е да накарат платформата да работи за тяхната марка. „Няма друг такъв инструмент.“, казва Майкъл Тинмаут, стратег по социални медии, който е работил с брандове като Vodafone и Microsoft. „Маркетинг специалистите имат информация за потребителите на съответната марка, каквато никога до сега не са имали. Данните и анализите, с които разполагат, са огромни. Вие знаете кои са вашите клиенти, кои са техните приятели и как са се запознали с вашата марка.“, обяснява той. И рекламодателите плащат за това.

Политическите партии, които се насочват към Facebook, печелят

За изборите през 2015 г. във Великобритания двете основни партии – лейбъристи и консерватори – показаха колко е важна социалната мрежа за техните кампании. Последните са харчили по 120 хил. паунда на месец във Facebook. Социалната мрежа дава възможност на политическите сили да платят за реклама, чрез която да изпратят правилните послания на правилните хора в точното време.

Социалната мрежа е инструмент за организиране на революции

Примерите за протести започнали от Facebook са много. От социалната мрежа започнаха протестите през 2014 г. на площад Майдана в Киев. Хората в Украйна, а и по света използваха Facebook като източник на информация за това какво се случва всъщност там.

Вижте още: Марк Закърбърг оповести невероятни данни за Facebook

Facebook създава новини, съобщава новини и решава кое е новина

Интернет е основният източник на новини за все повече хора. Във Facebook потребители споделят новини, създават свои, събират „харесвания“ и така стигат до все повече хора. На практика повечето от тях не трябва да напускат сайта, за да научат нещата, които ги интересуват.

Потребителите променят Facebook

Само десет години след създаването си, през 2014 г., 56% от интернет потребителите на възраст 65 години и повече имат профил във Facebook. А около 39% са „приятели“ с хора, с които никога не са се срещали на живо. Те могат да се обединяват в групи, да пишат по стените си, да качват снимки от телефоните си, да разменят файлове.