В продължение на месеци – от 2020 г. и отчасти през 2021 г., круизите, наред с други пътувания, бяха табу.

Това доведе много корабни компании до криза, а някои фалираха.

Символ на тежкото положение на някога толкова успешната индустрия е пристанището за скрап в Турция: през последните две години там са бракувани много круизни кораби, някои от които все още стоят напълно непокътнати.

В турския пристанищен град Алиага, на около 50 километра северно от Измир, старите товарни и контейнерни кораби обикновено се бракуват за извличане на метален скрап. Но от 2020 г. тук всичко е различно.

Както съобщава индустриалният портал Cruise Industry News, Carnival Sensation на американската корабна компания Carnival Cruise Line беше застопорен в Алиага в началото на април, за да бъде разрушен. Корабът, построен през 1993 г., последно е модернизиран и разширен през 2019 г.

Все повече и повече круизни кораби се бракуват

През 2020 г. пет други круизни кораба от същата корабна компания започнаха последното си пътуване до Алиага. Те включват Carnival Sensation, който, според доклад на австралийския туристически портал Traveller, е претърпял цялостен ремонт само година по-рано.

Според Cruise Industry News общо 13 круизни кораба са продадени на Алиага или други пристанища за разглобяване, като Аланг в Индия, за бракуване през 2020 г. През 2021 г. има девет круизни кораба, а от началото на 2022 г. досега шест. За сравнение: през 2019 г., тоест преди избухването на пандемията, те са само два. През 2016 г. нито един круизен кораб не е бракуван по света.

Докато круизната индустрия се бори със сериозни финансови загуби, пристанището за рециклиране на кораби в Алагия преживява истински бум. Според Traveller продажбите през 2020 г. са се увеличили с 30 процента, в сравнение с 2019 г. - отчасти защото круизните кораби сега също се бракуват там.

Отнема шест до девет месеца, за да се разглоби напълно голям круизен кораб, като Carnival Sensation. Твърди се, че всички части са рециклирани.

И въпреки че все повече круизни кораби намират последното си място за почивка в Алиага и други пристанища, строителният бум в индустрията не спира. Според друг доклад на Cruise Industry News, само до 2027 г. са планирани 75 нови круизни кораба.

Следователно общият обем на поръчките е почти 45 милиарда евро, като всеки кораб предлага място средно за 2256 гости. В крайна сметка, почти една трета от него трябва да се експлоатира с втечнен газ LNG.