В бъдеще автомобилите и светофарите ще си говорят помежду си, а шофьорът, ако има въобще такъв, няма да участва в този разговор.

Водещи автопроизводители, сред които Volkswagen, Honda, Ford и BMW експериментират с технология, която позволява на автомобилите и светофарните уредби да си комуникират и да работят заедно за намаляването на задръстванията, за ограничаване на вредните емисии и увеличаване на безопасността.

По-рано този месец Volkswagen, в сътрудничество със Siemens, тества умна светофарна система в родния си град Волфсбург.

Компаниите използваха пътна отсечка с 10 светофарни уредби, които предават помежду си информация за настоящия си статус.

Идеята е, че системата ще може да каже на водача (или на автономния автомобил в бъдеще) кога да очаква да зелена вълна. Целта е в крайна сметка системата да работи с редица автомобили и марки, пише CNN Money.

„BMW разполагат с брояч, който брой 5 - 4 - 3 - 2 - 1 секунди до светването на зеления сигнал, докато Mercedes-ът информира, че 'ако карате с между 32 и 52 км/ч, ще хванете зеления сигнал,'“казва Франц Шобер от Siemens.

Volkswagen ще започне да оборудва колите си с тази технология следващата година.

Мрежата използва WiFi технологията и сензори, за определяне на местоположение, които са по-точни от GPS.

Системата ще помага на колите да избягват ненужното спиране и тръгване, с което ще се намалява и количеството на вредните емисии. Колите отделят повече вредни емисии, когато работят на едно място, отколкото когато се движат.

Технологията също така може да помогне за подобряване на безопасността като предава информация за пътните условия директно на шофьора.

Volkswagen и Siemens използва сензори за засичане на пешеходци и велосипедисти на две от кръстовищата във Волфсбург.

Други автопроизводители работят по сходна технология.

По-рано този месец Honda демонстрира своята технология за "умни кръстовища" в град в щата Охайо.

Японската компания постави четири камери на всеки ъгъл на кръстовището, които създават 360-градусов птичи поглед на колите и пешеходците. Тези данни след това се изпращат на свързаните с нея коли и се разкодират от техните бордови компютри.

Когато е необходимо системата предоставя аудио и визуални известия на шофьора.

Ford стига дори още по-далече. По-рано през месеца компанията представи технология, която позволява на колите да комуникират помежду си, когато преминават през кръстовища. Шофьорите пък получават съвети да променят скоростта си, ако е необходимо, за да избегнат пътно-транспортни произшествия.

Според Ford тази технология ще превърне светофарите в отживелица в бъдеще.