Повечето пътници не биха добавили храната в самолетите в списъка на най-вкусните неща, които са опитвали.

Рубиянто Халиман обаче не е като повечето пътници.

Той работи във фабрика за преработка на скариди в Индонезия и обикновено пътува между четири и шест пъти месечно.

Събира бордни менюта, брошури, описания на различни продукти и публикува в Instagram снимки на храната, която му сервират по време на полет.

След избухването на пандемията от COVID-19 обаче самолетите в небето почти изчезнаха, а заедно с тях - и хобито на Рубиянто.

Летенето му липсва толкова много, че преди няколко седмици решава да си поръча за вкъщи храна, приготвена от местния авиопревозвач Garuda, пише The Economist.

Менюто се сервира в пластмасови съдове, на табла, точно както в самолета. Ястието, което включва спанак, киш с говеждо месо и ориз, задушен в кокосово масло, се продава на цена от 30 000 рупии, или около 2 долара.

То дори има по-добър вкус, отколкото това, което се сервира по време на полет, твърди запаленият пътешественик.

Garuda не е единствената азиатска авиокомпания, която предлага подобна услуга. Santan, която е собственост на големия нискотарифен превозвач AirAsia, продава порция телешко с ориз за 4 долара с доставка до дома в Куала Лумпур.

Thai Airways пък сервира тигрови скариди за 8 долара и агнешки пържоли тандури за 9.25 долара, а в Хонконг можете да си поръчате за вкъщи телешко или риба с къри за 5 долара от Cathay Pacific.

Австралийците също могат да избират от менютата на кетъринг компаниите SnapFresh и Gate Gourmet, които по принцип работят за авиоиндустрията.

Santan, например, започва да доставя храна по домовете, след като през декември отваря своя първи "наземен" ресторант в Куала Лумпур.

Когато пандемията нанася своя тежък удар върху индустрията, и други техни конкуренти започват да мислят в тази посока.

Според прогнозите на Международната асоциация за въздушен транспорт IATA приходите на авиокомпаниите ще се свият с поне 50% тази година, а може би и с повече, ако има нови вълни на пандемията.

Могат ли правителствата да спасят туризма? Правителствата се опитват да спасят туристическия сектор с радикални мерки, които включват дори и директни държавни субсидии за туристите

Продажбите на храна обаче компенсират поне донякъде техните загуби. От Santan твърдят, че продават по над 700 порции на ден.

SnapFresh се хвали с двойно по-големи доставки, а през юни в Gate Gourmet имаха дни, в които успяваха да продадат целите налични количества.

Да, обемите са нищожни, в сравнение със средния обем от 80-90 хиляди порции на ден, които Garuda сервираше на своите самолети преди пандемията, но все пак и това е нещо.

Потребителските отзиви са разнопосочни. Софтуерният специалист Жен Ю Уанг, който работи в Бризбейн, Австралия, наскоро си поръчал спагети и телешко от Gate Gourmet, не защото е кой знае колко голям фен на бордните менюта, а заради ниската цена от 1.80 долара на порция.

Той обаче споделя пред The Economist, че "спагетите не ставали за нищо, а месото било мазно и пресолено".

За сметка на това IT специалистът Скот Хамилтън от Сидни твърди, че пилето с манго и къри на същата компания било толкова вкусно, че би летял донякъде с техен самолет, само и само да го опита отново.

Със сигурност авиокомпаниите се надяват на същото - да сервират своите специалитети не по домовете, а във въздуха. Там, където им е мястото.