Пътят на развитието на китайските автономни автомобили е неравен и пълен с препятствия. В буквалния смисъл.

Поредното доказателство за това е най-голямото състезание за безпилотни возила в Поднебесната империя, пише Bloomberg.

В прашните околности на град Тиендзин десетки автомобили без пилот зад волана се изправят в оспорвана надпревара помежду си. Трасето - с площ колкото десетина футболни игрища, е осеяно с изкуствени препятствия, остри завои и дори изкуствена мъгла.

От време на време на пистата излизат изкуствени крави и овце, които допълнително затрудняват управляващите алгоритми на колите.

Оказва се обаче, че избягването на трафика и селскостопанския добитък не е голям проблем за автономните автомобили. Калта и мъглата също не създават кой знае какви неприятности.

Най-невралгичното място на трасето е голям бетонов блок, поставен за стеснение на пистата. Няколко от колите се удрят челно в препяствието, което принуждава организаторите да разчистват отломките и да рестартират надпреварата.

Един от участниците пък се врязва директно в изкуствено копие на оживен пазар, изграден до трасето, въпреки че средната скорост на колите е ограничена до 30 километра в час.

Мероприятието, орагнизирано от водещия автомобилен изследователски център в Китай, има за цел да подпомогне разработките в областта на автономната мобилност. Но в същото време показва, че тази индустрия все още е в началото на своето развитие.

Местните компании, като Baidu Inc. и Pony.ai, са изправени пред дълъг списък от строги регулации и тежък автомобилен трафик в големите градове, докато в същото време се опитват да бъдат конкурентоспособни на глобалните лидери в този сегмент от ранга на Waymo LLC, която работи под шапката на Alphabet и вече има милиони тестови километри зад гърба си.

В третото издание на надпреварата за безпилотни коли участват някои от водещите автомобилни концерни в Китай, включително Beijing Electric Vehicle и China FAW Group, както и представители на техническите университети.

Тридневната спортна проява включва състезание извън пътя, надпревара в симулация на натоварена градска среда и магистрална гонка. Отделно от това има екстремно предизвикателство за нивото на изкуствения интелект в автомобилите, което оценява участниците според уменията им за планиране на маршрути и решаване на етични дилеми, свързани с пътната обстановка.

"Изобретяването на автомобила промени представите на човечеството за време и пространство. Настоящата технологична революция ще промени същността на автомобила и ще превърне в нещо повече от средство за транспорт", заяви председателят на Китайската асоциация за развитие на изкуствения интелект Ли Дей.

Победител в състезанието стана екипът на университета Цинхуа, а на второ място се нареди отборът на Beijing Electric.