Учени от Аризонския университет изследваха отношението към смъртта при привърженици на основните световни религии и установиха, че будистите, въпреки своето учение, изпитват страх от смъртта.

Стотици будистки монаси-ученици от Индия, Тибет, Бутан, а също така американски христиани и атеисти взеха участие в изследването, като попълниха анкета. Междувременно учените се консултирали с 30 будистки учители по въпроса как истинските будисти трябва да отговарят на въпросите от изследването.

Било установено нещо неочаквано: будистите се оказали не особено безстрашни хора, макар религията им да предполага да не се отнасят твърде сериозно към своето „аз“ в света и обществото. Религиозните американци и атеисти проявяват най-силна вяра в приемствеността на самия себе си, демонстрирайки убеждение в това, че постъпките им в настоящия живот ще имат значение в бъдеще. В същото време будистите проявяват удивителен скептицизъм относно своето влияние в живота, граничещ с общоприетите представи за безотговорност.

Когато участниците били попитани дали изпитват страх, изправени пред прага на смъртта, и какво е отношението им към помагане на умиращ човек – готовност да пожертваш за това няколко години от живота си, се оказало, че будистите са най-предразположени към изпитване на страх от смъртта. Резултатите били напълно противоположни на представите за будисткото учение.

По отношение на жертването за друг монасите от Тибет и Индия имали следното мнение: те рядко се съгласявали да отдадат години от живота си в помощ на нуждаещ се. Освен това на въпрос дали предпочитат в екстремна ситуация да жертват себе си за друг човек, будистите отвръщали отрицателно. Удивително, но именно атеистите по-често отвръщали положително на този въпрос.

Изследователите предполагат, че този парадокс в убежденията и действията на будистите може да се обясни с това, че въпреки обучението и влиянието на религията, тези хора притежават мощно усещане за непрекъсната принадлежност към бъдещето и миналото. Не е лесно да се усети илюзорността на своя „аз“, дори ако сте преминали дългогодишен курс на обучение.

Учените допълват, че са провели своята анкета сред монаси, а не сред опитни будисти, които с години практикуват медитацията като начин да отстранят своя „аз“.

Напълно възможно е неопитността да е изиграла роля и да е станала причина за вече споменатите резултати.