Карането на мотоциклет е много по-опасно от шофирането на автомобил. В САЩ например са изчислили, че вероятността мотоциклетистите да загинат в катастрофа е 28 пъти по-голяма отколкото при шофьорите.

Иновациите в областта на въздушните възглавници може обаче да предпазят мотоциклетистите.

Моузес Шахривар проектира първия си чифт дънки за мотоциклети със защитна кожена подплата заедно с Harley-Davidson Швеция преди 16 години. Сега той развива идеята си още повече. Неговата компания Airbag Inside Sweden AB е проектирала прототип на чифт супер здрави дънки, които разполагат със скрити въздушни възглавници в крачолите.

Мотоциклетистът привързва дънки към мотора си и ако падне въздушните възглавници се отварят изпълвайки се с въздух под налягане и смекчавайки удара върху долната част на тялото. След това въздушните възглавници може да бъдат спаднати, напълнени отново и прикрепени към дънките за повторна употреба, обяснява Шахривар.

Снимка: Airbag Inside Sweden AB

Airbag Inside Sweden AB в момента е процес на сертифициране на дънките по европейските стандарти за безопасност и тества продукта в поредица от катастрофи.

Компанията е набрала 150 000 евро от ЕС за разработването на идеята и се надява да пусне дънките на пазара през 2022 г. Френската компания CX Air Dynamics пък стартира кампания за групово финансиране за разработването на сходна идея.

Според Шахривар това е първият случаи, в който мотоциклетистите ще разполагат с подобна защита за долната част на тялото.

Снимка: Airbag Inside Sweden AB

Сходна технология за горната част на тялото има от повече от 20 години. Жилетки с въздушни възглавници за мотоциклетисти могат да бъдат носени под якето и да защитават гърдите, врата, а понякога и гърба.

По-ранните версии се захващаха към мотоциклета, подобно на дънките на Шахривар, но напоследък се разработват автономни електронни въздушни възглавници, които използват сензори, за да засичат, кога мотоциклетистът е на път да падне.

Сред автономните еърбеци на пазара е и система, създадена от френската компания In&motion.

Компанията започва да проектира въздушни възглавници за професионални скиори през 2011 г., а оттогава е приспособила технологията и за мотоциклетисти. Вместо да използва връзки, които да активират възглавниците, тя е създала "мозък", който се състои от GPS, жироскоп и акселерометър. Тази кутийка е малко по-голяма от смартфон и се поставя на всяка жилетка с въздушни възглавници, която е съвместима с нея.

"Сензорите отчитат движението в реално време и могат да засекат падане или инцидент, така че да активират въздушната възглавница точно преди сблъсъка," казват от In&motion пред CNN Business.

Устройството измерва позицията на тялото на мотоциклетиста 1 000 пъти в секунда. Веднага след като бъде отчетен "невъзстановим дисбаланс", еърбегът се активира и се надува изцяло, за да защити гръдния кош, корема, врата и гръбначния стълб. Това отнема едва 60 милисекунди

От In&motion наскоро набраха 10 млн. евро финансиране, за да разширяване на дейността си в Европа и САЩ.