Забелязахте ли, че филмът, който току-що гледахте бе една голяма реклама? Или че 3D-то за нищо не ставаше?

Ето 10 тайни на филмовия бизнес, разказани от smartmoney.com:

1. Големият проблем? Финансовият резултат

Представете си: капитаните на индустрията се борят да останат адекватни в свят, който вече не разбират. Приходите от продажби на билети в кината падат за втора поредна година в САЩ, като за 2011 г. се понижават с 4% до 10.2 млрд. долара. Основата на проблема идва от все по-голямата популярност на услуги като видео-съдържание по поръчка. Потребителското търсене на видео-стрийминг в САЩ скача с 50% за 2011 г. до 3.4 млрд. долара. В интерес на истината, Холивуд прави пари от този стрийминг, но те са крайно недостатъчно.

2. 3-D е за загубеняци

И какво правят кинопроизводителите, за да докарат повече хора в кината? Те преоткриха една иновация от преди десетилетия: 3-D киното. Не малко хора смятат, че тази мода бързо ще отмине. Плюс това екшън филмите не винаги изглеждат добре на 3-D. Според критика Тай Бър, филмите, правени за триизмерно излъчване (Сблъсъкът на титаните, Пътуванията на Гъливер, Зелената Латерна) са „ужасно написани, ужасни за гледане с лицата на актьорите отделени от задната част на главите им“. Разбира се, Холивуд не вижда така нещата. Режисьорът на Сблъсъкът на титаните възхвалява 3-D като казва, че зрителите виждат на екрана нещата точно така, както са изглеждали на снимачната площадка. Но в крайна сметка потребителите плащат за новата стара технология – цените на билетите за 3-D е с около 50% по-висока.

3. Филмите са зле прикрити реклами.

В днешно време Холивуд разчита все повече на реклами, за да финансира филмите си. Всъщност, вкарването на продукти във филмите се е удвоило от 2005 година насам до около 1.8 млрд. долара. Това размива чертата между развлечението и рекламата – практика, която защитниците на потребителите критикуват. Морган Спърлок (Super Size Me) дори прави филм за това със заглавие „Най-великият филм, продаван някога“, като го финансира с реклами за 1.5 млн. долара. Холивуд твърди, че това е важна част от бизнеса и само продажбите на билети не са достатъчни.

4. Ню Йорк? Чикаго? Всъщност Ванкувър.

Когато Холивуд иска да използва определен град за пейзаж е изправен пред следния избор – да се разправя със скъп и проблематичен местен екип, или да се отправи към място с подобен изглед, което е доста по-евтино и отворено от гледна точка на местна администрация. Като резултат някои щати, като Мичиган и Луизиана, стават популярни напоследък. И Канада – особено Торонто и Ванкувър – се превръщат в такъв център, че чак ги наричат Северен Холивуд.

5. Надуваме продажбите като ограничаваме избора ви.

Едва ли е изненада, че Холивуд пуска младежко ориентирани филми през ваканционните летни месеци. Но някои може да бъдат изненадани колко точно студията изчисляват времето. Ако не очакват даден филм да направи сензация, те го пускат извън сезона по време на по-спокоен уикенд, когато няма силна конкуренция. На кратко, като ограничават избора на зрителите, студията успяват да продадат повече билети за филми, които иначе биха били разочарование.

6. Да почешеш гърба на Вашингтон

Дори Холивуд има лобиращо звено: Киноасоциацията на Америка е похарчила 2 млн. долара миналата година за подкрепа на политици. Наскоро асоциацията, с помощта на сенатора Крис Дод, се опита да прокара закон, ограничаващ споделянето на филми онлайн. Но на проекта се погледна като ограничаващ правата на потребителите в интернет и не получи подкрепа.

7. Базиран на истинска история... приблизително

Истината често е по-странна от измислицата, което обяснява ентусиазма на Холивуд за разказване на истински истории. Проблемът е, че често реалността се препречва на пътя на забавлението. И Холивуд променя това.

8. Това, което виждаш, не е това, което получаваш

Ако сте се чувствали измамени след като сте гледали филм, който не е достигнал до очакванията, които трейлърът е обещавал... е не сте сами. Холивуд изгражда маркетингови кампании, които представят грешно стила на филма или идеята му. И поне един такъв случай е отишъл в съда. Жена от Мичиган съди компания, защото трейлърът на филма „Живот на скорост“ (Drive) я е подвел, че в него става дума за шофиране. Всъщност, във филма има малко преследвания и състезания с коли. Делото обаче е прекратено като абсурдно.

9. Правим безброй поредици

Холивуд се е вманиачил във вкарването на числа в заглавията. През миналата година, в топ 10 на филмите по приходи, девет са продължения. Единственото изключение – Смърфовете. Като дори този филм има за предвестник анимации от телевизията.

10. Разбира се че рециклираме. Отплаща се.

Холивуд печели от остатъците. До преди десетилетие, студията са изкарвали среброто от физическите ленти на филмите, които са прожектирани в кината. Това носи стотици хиляди долара допълнителни приходи на години. Днес индустрията продава костюмите и предметите, използвани при заснемането на колекционери.