Много от богатите американци, които имат пари за харчене, влизат в политиката — като донори, които даряват милиони долари на така наречените комитети за политическа дейност (PAC).

Богатите донори промениха политиката в САЩ след 2010 г., когато Върховният съд разчисти пътя за неограничените разходи от името на предпочитаните кандидати.

Комитетите за политическа дейност са похарчили 609 млн. долара за президентските избори през 2012 г., като през 2016 г. тези разходи се очаква да бъдат още по-големи. Повечето кандидати за президент в САЩ смятат за съществено важно да привлекат на своя страна най-богатия 1% от населението и отделят значително време в това да го убеждават да дари сериозни суми.

Голямата банкова сметка обаче не купува автоматично победа на изборите - урок, който заможните донори научават тази година. Губернаторът на щата Уисконсин Скот Уокър бе сред ранните фаворити на големите донори, особено сред тези от Уолстрийт, но той изгоря още миналия август, месеци преди реалното гласуване да започне.

Джеб Буш (на снимката) набра повече средства от комитети за политическа дейност, от който и да било друг, но се отказа от президентската надпревара през февруари, без да спечели нито един от предварителните избори. След това много от богатите донори се насочиха към Марко Рубио, който спечели само един щат (Минесота), преди са се откаже на 15 март.

Всичко на всичко политическите донори на Републиканската партия в САЩ са похарчили над 200 млн. долара за комитети за политическа дейност, подкрепящи кандидати, които вече не участват в изборите. С тези пари те реално не са си купили нищо.

Повечето донори осъзнават, че на практика рискуват да проиграят парите си, тъй като в президентските избори може да има само един победител, а всички останали кандидати ще изгубят. Популярността на Бърни Сандърс и на Доналд Тръмп, които избягват тези супер комитети за политическа дейност, показва, че обикновените гласоподаватели все още са от значение - поне малко.

Кандидатурата на Тръмп очевидно е една от причините тази година дарените милиони долари да не купуват успех. Тръмп може да получи повече медийно покритие, от който и да било друг кандидат за президент в историята, благодарение на полемиките, които разпалва и на забавлението, което предоставя при участията си в телевизионни и радио програми.

Той също така умело използва социалните медии (което е безплатно), за да разпространява възгледите си и да напада конкурентите си.

По-голяма част от парите на донорите от Уолстрийт и на другите големи донори бяха неутрализирани в кандидат-президентската напревара през 2016 г., но въпреки това част от тях може да се окажат решаващи.

Основният комитет за политическа дейност, подкрепящ Хилари Клинтън, е набрал над 51 млн. долара и все още разполага с по-голяма част от парите, което би могло да й даде преднина в крайните изборите, тъй като тя изглежда ще спечели номинацията на Демократическата партия и изглежда няма нужда да харчи повече средства за предварителните избори. Тя със сигурност ще набере още доста средства.

Тед Круз от Републиканската партия има четири такива комитета, които са набрали около 41 млн. долара и са похарчили само около 17 млн. долара. Комитетът на Джон Касич е набрал доста по-малко, но постъпленията му може да се увеличат, след като Касич спечели предварителните избори в щата Охайо.

От друга страна, имаме Тръмп, който се отказа от използването на такива комитети и на богати донори, които се опитват да купят неговото влияние, и осигурява лично по-голяма част от средствата за своята кампания. Засега Тръмп изглежда получава най-голяма възвръщаемост, тъй като е похарчил по-малко пари от конкурентите си и води в предварителните избори за определяне на кандидата за президент от Републиканската партия.

Така че парите все още са от значение, но просто този път идват от друг източник — самия кандидат.