Обичаният във Франция кроасан с масло се сблъска със силите на световните пазари.

Да се намери масло за този традиционен за закуската продукт се превърна в предизвикателство в цяла Франция. Нарасналото търсене в световен мащаб и намаляващото предлагане вдигнаха цените на маслото, а след като френските супермаркети отказват да плащат повече за млечния продукт, производителите изнасят стоката си извън граница.

Така французите, които са най-големите консуматори на масло на глава от населението, изпитват недостиг на този ключов продукт за сосове и торти.

“Този въпрос е чисто френски и е свързан с факта, че в момента френските търговци на дребно водят ожесточена ценова война,” заяви пред Bloomberg Тиери Рокфьой, председател на френската Национална федерация на млекопроизводителите (FNPL).

“Френските търговци на дребно отказват да вдигнат цените, дори и с няколко цента, дори и за маслото. Млекопроизводителите виждат, че в чужбина има търсене на по-високи цени и затова продават навън и с право.”

Глобалните цени на маслото са нараснали близо тройно до 7 000 евро на тон, в сравнение с 2 500 евро през 2016 г., според базираната в Париж консултантска компания Agritel. В Европа цените достигнаха връх от около 6 500 евро за тон през септември, което е най-високото ниво, откакто Европейската комисия започва да събира подобни данни през 2000 г.

Френска гордост

И докато френската Федерация на търговците на дребно омаловажава недостига и го определя като временен логистичен проблем, свързан отчасти с факта, че хората се запасяват с масло, през миналата седмица въпросът достигна дори до френския парламент.

Отговаряйки на въпрос от страна на народните представители, министърът на земеделието Стефан Травер заяви, че се надява скоро да бъде постигнато споразумение между търговците на дребно и млекопроизводителите.

“Искам да уверя всички потребители, че скоро маслото ще достигне отново до рафтовете на магазините и те нямат да бъдат лишени от тази френска стока, която e гордостта на френското млекопроизводство,” заяви Травер.

Публикувани в събота данни на консултантската компания Nielsen показват, че 30% от търсенето на масло във френските супермаркети не е било задоволено в периода 16 – 22 октомври. В някои магазини процентът дори е достигнал 46, като това се дължи основно на запасяването от страна на потребителите.

Проблемът може да бъде проследен до слагането на край на квотите за млекопроизводство през април 2015 г., което доведе до свръхпредлагане на пазара в началото на миналата година в Европа и до драстичен спад в цените. Това впоследствие предизвика ограничаване на производството.

Това орязване на производството съвпадна с ограничения и от страна на други износители на млечни продукти по света – САЩ спря да продава в чужбина, за да успява да задоволява нарасналото местно търсене, докато Нова Зеландия, която е най-големият износител на млечни продукти в света, отчете спад в производството вследствие на суша, според Agritel.

Пазарни сили

“Недостигът на масло във френските спермаркети е пряка последица от млечната криза от 2016 г., което доведе до 3-процентен спад в производството,” според Ксавие Холандстни, преподавател в Kedge Business School и експерт по земеделските въпроси.

Пазарът на масло се сблъска и с нарастване в търсенето. Маслото и сиренето остават най-търсените млечни продукти, особено в Азия, според Agritel.

“Търсенето в световен мащаб тръгна нагоре, като Китай започна да купува отново, след като бе спряла за няколко месеца, което доведе до значително увеличение на цените на млякото и маслото”.

Френските търговци на дребно не се приспособиха към новата пазарна реалност и запазиха таван на цените, според Рокфой. За френските млечни компании е по-лесно да изнасят за страни като Германия, където търговците на дребно са готови да плащат по-високи цени, казва той.

“Има еволюция в консумацията на масло,” казва той. “Търсенето е голямо, а индустрията трябва да се присопособи към новото потребление.”

Паническо запасяване

Недостигът във Франция се усложни и от паническото запасяване с масло от страна на потребителите в последните няколко седмици. Според Федерацията на търговците на дребно, дори и да има недостиг на масло, той ще бъде краткотраен.

Според прогнози от индустрията след достигнатите наскоро върхове, цените на маслото може да тръгнат леко надолу, тъй като производството на мляко нараства, според Agritel.

Това би трябвало да послужи като облекчение за френските потребители, които имат нужда от масло не само за техните филии с масло и кроасани, но също така и за сосове за готвене и за най-различни печива - от ябълкова пита Татин до еклер с шоколад.