Оказва се, че за Световното първенство по футбол в Русия през 2018 г. трудно се намират спонсори.

Отборите на 32 държави учстници научиха в петък с кого ще играят в групите, но само шест месеца преди началото на шампионата ФИФА изпитва затруднения да намери компании, които са готови да похарчат милиони долари за реклами и позициониране на логата им.

Марките са изплашени от корупционния скандал от 2015 г., в който бяха въвлечени високопоставени ръководители във ФИФА, в това число и бившия генерален секретар Йозеф "Сеп" Блатер, твърдят анализатори.

Политическите спорове, в които е замесена Русия, която бе санкционирана през 2014 г., след анексирането на Крим, а сега е обвинена във вмешателство в президентските избори на САЩ, никак не помагат за това.

"Все още има големи рекламни договори, но намаляват," казва Патрик Нали, консултант по спортен маркетинг, който преди това е работил с ФИФА. "Големите корпоративни имена се отдръпват и биват заменяни от политически играчи."

ФИФА обединява своите спонсори в три групи: "партньори," "спонсори на Световното първенство" и "регионални поддръжници."

Групата е попълнила седем или осем от местата за партньори преди Световното първенство в Русия през 2018 г. Някои от големите западни компании, които имат дългогодишни отношения с ФИФА, все още са на линия, в това число Coca-Cola, Visa и Adidas.

Новите спонсори са ограничени до Qatar Airways - държавният превозвач на Катар, която пък ще е домакин на Световното първренство през 2022 г., и руската държавна компания Газпром. Китайската имотна компания Wanda Group е друг нов водещ спонсор.

Второто ниво на спонсорите е едва наполовина запълнено, като към ветерани, като McDonald's и Budweiser, се присъединяват две китайски компании – производителят на смартфони Vivo и производителят на електроника Hisense.

Отстъстващи са западните марки Continental, Castrol и Johnson & Johnson, които избраха да не подновяват договорите си през 2015 г.

Най-голямото предизвикателство за ФИФА е да намери повече "регионални поддръжници" за третото си ниво спонсори.

За пет региона има 20 свободни места. Засега само една компания е сключила договор за 2018 г. и това е руската Алфа Банк.

От ФИФА обявиха, че очакват през следващата година свободните места да бъдат попълнени с още компании, но отказаха допълнителен коментар, пише CNN Money.

"Това не е финансова катастрофа за ФИФА или за Световното първенство, но е ясно, че положението не е като преди," казва Нали.

За ФИФА се оказва трудно да продължи напред след корупционния скандал, две години след като той се разгоря. Редица бивши ръководители, свързани с ФИФА, все още са обвинями по дела за корупция в Ню Йорк.

"Единственото нещо, което може да се направи, е ребрандиране," казва Нали за ФИФА. "Те продължават да твърдят, че организацията се е променила, но дали? Тя трябва да си възвърне доверието, а това няма как да стане с името ФИФА."