Тазгодишният финал на Шампионската лига (ШЛ) ще бъде най-богатият в историята предвид сблъсъка между европейските футболни гиганти на стадион Уембли, според проучване на MasterCard.

Английските шампиони Манчестър Юнайтед и победителите в испанската лига Барселона ще се борят за дял от историческата сума от 200 млн. евро.

Срещата между два от най-подкрепяните в света отбори се очаква да повиши икономическия ефект от финала на ШЛ до 369 млн. евро.

Победителят в тазгодишния финал ще се наслаждава на рекордни икономически ползи от 126 млн. евро, според проучването, изготвено по поръчка на MasterCard.

Комбинация от официални награди, увеличаване на стойността на отбора, засилени телевизионни и медийни права и по-висока стойност на бранда ще помогнат на отбора-победител да спечели гигантски приходи, докато загубилият отбор също ще се възползва от около 73 млн. евро.

Докладът MasterCard Heart of Sports Commerce изчислява, че финалът между висшите клубове в Европа сега е на стойност около 369 млн. евро, или със 17.5 млн. евро повече спрямо финала през миналата година. Това увеличение е в резултат на това, че в него ще вземат участие два отбора, за които се смята, че са едни от най-ценните футболни брандове.

Според доклада Лондон, градът домакин, ще има икономически ползи в размер на 52 млн. евро от финала, а европейската спортна икономика ще получи стимул от 100 млн. евро.

Интересът от Латинска Америка би могъл да генерира до 100 млн. долара под формата на икономически дейности.

"Манчестър Юнайтед срещу барселона е финалът мечта, що се отнася до повечето футболни фенове. Английските и испанските шампиони обаче са два от най-успешните отбори и извън терена. Заедно те ще спечелят общо 200 млн. евро и ще направят този финал най-апетитния в историята на европейския клубен футбол", казва професор Саймън Чадуик, автор на доклада.

Преди Олимпийските и Параолимпийските игри в Лондон следващата година столицата на Великобритания се очаква да спечели ползи от 52 млн. евро, докато привърженици на футбола се събират да гледат мача в събота вечер и харчат пари в баровете, клубовете и хотелите в града, както и на самия стадион Уембли.

Не само Лондон ще обере плодовете от тазгодишния финал на ШЛ обаче. Родният град на клуба, който спечели финала, ще получи икономическа „инжекция" от 18 млн. евро чрез комбинация от повишаване на туризма и увеличаване на местните разходи.

Тази година финалът на ШЛ ще стимулира и икономическа активност и отвъд границите на Англия и Испания. В по-широк план европейската икономика ще бъде стимулирана с около 100 млн. евро, докато милиони гледат мача в барове и заведения, харчат пари за различни стоки, като същевременно се очаква залаганията из целия континент също да скочат.

Според изчисленията това, че тази година финалът на ШЛ се очаква да разбие всички икономически рекорди, се дължи до голяма степен на участниците, твърди докладът на MasterCard.

Финалът е среща между два от най-силните спортни брандове в света. Списание Forbes миналата година посочи Манчестър Юнайтед като най-ценния спортен бранд на планетата, докато Барселона беше поставен на 8-мо място в класацията на лигата.

Докладът прогнозира, че финалът тази година се очаква да предизвика рекорден интерес в страните от Латинска Америка.

Общо 12 латиноамерикански играчи са част от двата отбора на финала и предвид, че за около 40% от населението на Южна Америка се вярва, че са с испанско потекло, интересът от този континент ще достигне нови висоти през тази година.

"Тези фактори, в комбинация с броя на населението и силата на икономики като тази на Бразилия, означават, че икономическото и търговско отражение на финала на ШЛ в Латинска Америка може да бъде сравнимо с това, което наблюдаваме в Европа," каза професор Чадуик. "Това означава, че влиянието може да достигне до стойности от порядъка на 100 млн. долара," добавя още той.