"Момичето с перлената обица" заема вечно място в галерията с най-велики шедьоври на световното изкуство. Репродукции на тази класическа творба присъстват навсякъде около нас – не само по стени на галерии, зали и частни домове, но и под формата на принтове за дрехи, аксесоари, чанти, прибори и дори виртуални изображения в онлайн пространството.

Преди ден обаче, една от репродукциите й предизвика шумна полемика в Нидерландия. Творбата на Йоханес Вермеер беше включена в изложба в музея "Маурицхойс" в Хага с репродукции, докато оригиналът е предоставен на "Рейксмузеум" в Амстердам за ретроспективна изложба на художника.

Защо се стигна до скандал?

На пръв поглед, заставайки пред този вариант на "Момичето с перлената обица", на посетителите прави впечатление сиянието от оригиналната картина и характерния поглед на момичето, но при по-внимателно вглеждане веднага се забелязват странни детайли, например не една, а две светещи обеци, по една от всяка страна. И тези лунички по лицето ѝ не са ли всъщност... леко нечовешки червен оттенък?


julian_ai_art/Instagram

Да, така е. Нечовешкият оттенък се дължи на „художника“ направил репродукцията, който всъщност е изкуствен интелект. Решението на организаторите на изложбата предизвика ожесточени дебати, в които се постави въпросът дали роботите имат място в свещените зали на галериите и дали изобщо така създадени картини трябва да се класифицират като изкуство.

"Хората са или за, или против", казва Борис де Муник, пресаташе на "Маурицхойс". "Тези, които селектираха картината, я харесаха. Те знаеха, че е нарисувана от изкуствен интелект, но ние я харесахме, затова я избрахме и я закачихме на стената", заяви той пред AFP, цитиран от БТА.

Всичко започва от Берлин

Джулиан ван Дикен, дигитален дизайнер от Берлин, създава изображението за конкурса "Моето момиче с перлената обеца" на "Маурицхойс". Обяснява, че желаещите са имали възможност да изпратят своя версия на известната картина.

Той използва изкуствения интелект Midjourney, който може да генерира сложни изображения на базата на милиони снимки от интернет и фотошоп. Картината му е една от петте избрани от 3482 получени предложения.

Участниците в конкурса - на възраст от 3 до 94 години, са използвали всякакви средства, като моливи, бои, текстил, и дори салата и цветя

"Срам и невероятна обида"

"Това е обида за наследството на Вермеер, а също и за всеки работещ художник. Идвайки от музей, това е истински шамар", казва Компиет пред AFP.

Според нея, инструментите за изкуствен интелект нарушават авторските права на други творци, като използват техни произведения за основа на изкуствено генерирани изображения, както и като цяло извличат данни от интернет потребителите.

Самото изображение тя определи като "почти франкенщайнско".

Според художничката Ева Турент от Европейската гилдия за регулиране на изкуствения интелект това е неетична технология.

"Без работата на хората-художници тази програма изобщо не би могла да генерира творби", цитира думите ѝ холандският вестник De Volkskrant.

Що се отнася до въпроса какво е изкуство и какво не е, Борис де Муник от музея казва, че отговорът е труден, а целта не е била разпалването на спорове. За луничките на компютърната версия, обаче признава, че отблизо са "малко плашещи".

Посетителите са разделени в оценката си за творбата. "По-младите хора са склонни да кажат: "това е изкуствен интелект, нищо ново", докато по-възрастните предпочитат "по-традиционните картини".

Маурицхюис очаква с нетърпение завръщането на истинското "Момиче" през април.