Офисът на Idagio GmbH притежава всички атрибути на средностатистическия берлински стартъп - куче, което се разхожда в широкото индустриално предверие, татуираните служители паркират велосипедите си до тухлена стена, а в кухнята са подредени рафтове със лакомства, като див копър и джинджифил.

Единствено пианото Steinway, разположено до входната врата, подсказва за мисията на компанията - да осигури дигитален достъп до изкуство, което от векове е свързано с аналоговите технологии, пише Bloomberg.

Idagio е приложение за стрийминг на класическа музика - от григорианското песнопение до минималистичните композиции на Филип Глас. Този жанр заема едва 5% от целия звукозаписен пазар в световен мащаб, но аудиторията е образована и лоялна.

"Хранилищата" за класически композиции обаче се нуждаят от малко по-различна структура, в сравнение с тази на популярната музика, която лесно може да бъде сортирана по изпълнители, албуми и песни.

Класическите каталози представляват дълги списъци на едни и същи творби, изпълнявани от различни оркестри и солисти. Потребителите, които търсят Чайковски, биха използвали различни параметри, от тези, които си падат по Тейлър Суифт - например определен диригент, оркестър, солист или пък конкретен запис отпреди няколко десетилетия.

Тези хора различават безпогрешно адажио от анданте, но в същото време изпитват сериозни затруднения, когато става дума за мобилни приложения и смартфони.

"Нашият типичен клиент е този, който би помолил внуците си да прехвърлят CD колекцията му на хард диска", казва основателят на Idagio Тил Янчукович. Той създава компанията през 2015 г., след като в продължение на над 20 години работи като продуцент на различни класически изпълнители.

През 2014 г. продава собственото си жилище, за да осигури първоначалния капитал за своето начинание, а малко по-късно привлича в проекта и дигиталния предприемач Кристоф Ланге.

Няколко години преди това той създава друга стриийминг платформа, която обаче фалира. Двамата прекарват около година в търсене на инвеститори и накрая успяват да убедят австралийската инвестиционна банка Macquarie Group да вложи известна сума в начинанието.

След втория кръг от финансирането на стойност 25 млн. долара двамата основатели държат малко над 10% от всички акции в компанията.

"Класическата музика е специална ниша от музикалния пазар, която големите играчи до този момент не успяват да адресират адекватно. Ако тя бъде разработена по правилния начин, би разполагала с огромен потенциал, защото покритието ѝ е глобално", смята Йохен Гутброд от берлинския частен инвестиционен фонд Btov Partners AG, който е и един от първите инвеститори в Idagio.

Днес в компанията работят около 90 служители. Те са разпределени между главната квартира в Берлин и още един по-малък офис в Братислава, столицата на Словакия.

Хората от екипа на Idagio са събрали музикални произведения от над 1000 издателски компании, като ръчно са въвеждали данните за композиторите, солистите, инструментите, оркестрите, диригентите. В описанието се посочва дали записите са студийни или са от изпълнения на живо.

В базата данни на приложението в момента има 1.2 милиона композиции от 2 500 оркестъра, 6 500 диригенти и над 60 000 солисти. Всички записи са със CD качество и представляват най-мащабната онлайн колекция, която се предлага като стрийминг услуга.

Миналата година Idagio дебютира в САЩ, а междувременно приложението намира все по-голяма популярност в Япония, Южна Корея и държавите от Латинска Америка.

Над 100 млн. души вече плащат за SpotifySpotify премина границата от 100 млн. платени абоната

Интерфейсът на Idagio разполага с т. нар. "колело на настроенията", с което потребителите могат да избират творби с различно въздействие - от оптимистичните композиции, като Симфония №1 на Бетовен, през трагичната Малерова Седма симфония до вълнуващата Соната за цигулка №2 на Шуман.

Следващото предизвикателство за компанията е да създаде още по-пълно преживяване, което да включва плейлисти, подготвени от професионални куратори и критици, както и видеоматериали със самите музиканти, които да разказват подробности за своята работа.

"Класическите музиканти в днешно време трябва да бъдат много добри комуникатори, ако искат да запазят влиянието си", казва Тил Янчукович.

Idagio все още работи на загуба, а мащабите ѝ са скромни, в сравнение с големите играчи на музикалния пазар. Приложението е свалено над 1 милион пъти, но ръководството на компанията не разкрива колко са потребителите, които плащат месечния абонамент за пълен достъп, който струва 9.99 щатски долара.

Spotify, например, има над 100 милиона платени абонати.

Освен това берлинският стартъп не е единственият играч в този сегмент. Американско-холандският конкурент Primephonic стартира през 2017 г.

"Пазарът се нуждае от качествено приложение за класическа музика, защото нито Spotify, нито Apple могат да осигурят достатъчно добра услуга за тази аудитория. Предизвикателството пред Idagio е да "конвертира" CD слушателите, много от които са силно привързани към своите "хардуерни" колекции", смята медийният консултант Алис Ендерс от Enders Analysis Ltd.

Тил Янчукович е категоричен, че няма намерение да "излиза" от проекта и иска да добави нови функционалности към него през следващите няколко години - повече стрийминг канали, премиери на класически произведения в платформата и дори изпълнения на живо от офиса на компанията в Берлин.

Най-голямото затруднение обаче си остава ограниченият ресурс.

"Има много неща, които искаме да направим, но няма как да се случат веднага. Имаме общо 25 инженери, които работят по всички услуги в платформата. Spotify, например, разполага с 200 само за iOS. Това донякъде хвърля светлина и върху предизвикателствата, пред които сме изправени", разказва създателят на Idagio.