Германските пивовари отдавна са предпазливи по отношение на инфлацията. Когато крал Лудвиг Първи вдигна бирения данък с 8% през 1844 г., избухват бунтове и дори се стига до сражения между работниците и армията в Мюнхен, които продължават цели три дни.

Но днес пивоварът Йоханес Фауст и неговите 1500 колеги в Германия скоро може да нямат друг избор, освен да се примирят с по-високите цени. Фауст произвежда бира на брега на река Майн в Северна Бавария, а пивоварната му е сгушена между дървените къщи в историческия център на малкия град Милтенберг в продължение на 30 години.

Главният изпълнителен директор никога не е виждал толкова силен скок на разходите, колкото в днешно време.

Малцът, който семейната пивоварна на Фауст купува от местни немски производители, откакто е започнала да произвежда бира през 1654 г., скоро ще удвои цената си. Руската инвазия в Украйна засегна доставките на зърно, тъй като двете държави общо произвеждат повече от една трета от световната консумация на ечемик.

Пивоварната трябва да плаща и поне с една трета повече за стъклените бутилки, с над 50% по-високи цени за пластмасовите каси и със 75% повече за металните капачки за бутилки. Разходите за енергия, транспорт и персонал също нарастват.

„Никога не съм виждал такава инфлация“, каза Фауст.

Пивоварната, както много други в страната, засега е успявала да предпази клиентите си от по-високите разходи благодарение на дългосрочните договори за доставка. Удвояването на цената на малца е за доставките през следващата година, докато двугодишният му енергиен договор означава, че цените на електроенергията няма да се повишат до 2024 г.

Но ако разходите не паднат бързо през следващите месеци, изглежда, че германските любители на бирата ще трябва да се подготвят за сериозно поскъпване.

Родните пивовари правят по 1100 литра бира в минутаАктивният сезон за пивоварите е именно от април до септември. През тези месеци у нас се реализират 60% от годишния обем на продажбите на бира


В цялата еврозона производителите са под натиск от нарастващите разходи - през април цените на едро нарастват с 37.2%, което е най-високият темп за всички времена.

Но внезапният скок на разходите е поредният шок, който удря германските пивовари. Всеки германец консумира средно по 83,8 литра бира годишно, а държавите, които могат да се похвалят с по-високи показатели, не са много. Но въпреки това, по-загрижените за здравето си потребители все по-често избират други напитки, а консумацията постепенно намалява от 70-те години на миналия век насам. Тогава германците са изпивали средно по 150 литра на човек за година.

А ако местните трябва да плащат много повече за всяка халба бира, търсенето на националната напитка може да спадне и още.

Нарастващите разходи бяха последният "пирон" в ковчега на 558-годишната пивоварна Frankenwälder в североизточна Бавария, която подаде молба за несъстоятелност тази година. Много от местните бирени фестивали бяха затворени за две години по време на пандемията. „Страхувам се, че някои пивоварни в нашия размерен диапазон ще имат проблеми с по-високите разходи, защото нямат пазарна сила“, казва Фауст.

Този месец неговата компания е повишила цената на литър бира с 6.5%, но решението за това е взето още през октомври миналата година, много преди войната в Украйна, и въобще не отразява драматичното увеличение на разходите през последните няколко месеца.

Асоциацията на пивоварните в Берлин Бранденбург заяви, че цените на бирата за потребителите може да се повишат до 30% тази година. Radeberger, най-голямата германска пивоварна, базирана във Франкфурт, заяви, че се притеснява от нарастващия недостиг на суровини и произтичащото от това допълнително увеличение на цените.

Шринкфлация - що е то?Да ви е правило впечатление, че в някои заведения салатите, порциите и десертите започват да се смаляват, но цените като цяло се запазват?


Икономистите смятат, че фабриките нямат капацитет да се справят с по-високите производствени разходи без повишаване на цените за потребителите

„Не може да се отрече, че по-високите цени на енергията и суровините ще се включат в други продукти, като цените на храните и напитките. Това може да доведе до по-високи цени на ресторантите, което повишава инфлацията на услугите“, коментира пред FT икономистът Оливер Ракау.

Но подобряването на пазарните условия може да помогне на германските пивовари да прехвърлят повече разходи на потребителите, които в момента плащат много по-ниски цени, отколкото тези в други страни като Обединеното кралство, например.

Продажбите на бира се възстановиха в Германия наскоро, нараствайки с 5.1% през първите четири месеца на тази година в сравнение с преди година. Очакваното отваряне на много бирени фестивали, включително Октоберфест, след две години пауза също стимулира търсенето. Цените на бирата на тазгодишния Октоберфест ще бъдат средно с 15% по-високи в сравнение с предишния преди три години.