8 неща, които се случват с тялото ви, когато ядете цвекло

26508
8 неща, които се случват с тялото ви, когато ядете цвекло

След години на неглижиране, днес червеното цвекло се радва на заслужено внимание от диетолози и любители на здравословното хранене.

То не само изобилства с основните ежедневни хранителни вещества, нужни на организма ни, като витамини, желязо, манган, мед, магнезий и калий, но рубиненият зеленчук е направо златна мина за здравето ни, като ни доставя вещества, които не можем да си набавим от никъде другаде.

Ето някои страхотни и изненадващи неща, които се случват с тялото ви, когато ядете цвекло.

Кръвното налягане се подобрява

Цвеклото е богато на нитрати, които тялото преобразува до азотен оксид - съединение, което отпуска и разширява кръвоносните съдове, като ги превръща в супер бързи магистрали за хранителни вещества и богата на кислород кръв.

Това означава, че тялото се радва на по-добра циркулация, а вероятно и на по-ниско кръвно налягане.

Проучване от 2012 г. установява, че 13 мъже, които пият само една чаша сок от цвекло на ден, временно са намалили систоличното си кръвно налягане средно с 4 до 5 пункта.

Намалява рискът от сърдечни болести

Цвеклото не само има потенциално положително въздействие върху кръвното ви налягане. То също така е богато на растителен алкалоид, наречен бетаин, както и на фолиева киселина, които понижават нивата на хомоцистеин – във високи дози той увеличава риска от увреждане на сърцето и сърдечно-съдови заболявания.

Подобрява издръжливостта ви

Когато елитни спортисти дават проба от урината си на допинг тестове, често тя е пурпурна. Защо? Тъй като много от тях ядат цвекло.

Изследвания предполагат, че нитратите стимулират издръжливостта, а червеното цвекло съдържа пигменти, които оцветяват урината в розово.

Вижте още: Това се случва с мозъка ви, когато спрете да ядете захар

Според данните от проучване, велосипедисти, които пият сок от цвекло, успяват да карат колело с 15% по-дълго, преди за се изтощят.

Трябва обаче да приемете около три до пет глави цвекло (в зависимост от техния размер, който варира в широки граници), за да получите по-добро и бързо действие. То се проявява до два до три часа след приема.

Мозъкът ви ще работи по-добре

Азотният оксид отпуска и разширява кръвоносните съдове, което от своя страна увеличава притока на кръв към мозъка – а това води до по-доброто му функциониране.

Това е особено важно, тъй като изследвания установяват, че способността ни да генерираме азотен оксид намалява с напредване на възрастта, заедно с енергийния метаболизъм на мозъка и невронната дейност.

При проучване, проведено през 2010 г., 14 възрастни мъже и жени (средна възраст 74 години), приемали повече цвекло, са регистрирали по-голям приток на кръв към предния дял на техния мозък. Тази част от органа е известна с участието си в екзекутивни функции като фокусиране, организация и внимание към детайла.

Ще облекчи работата на черния дроб

Вашият черен дроб върши тежката работа по почистване на кръвта и детоксикация на тялото. Можете да облекчите товара му с една дневна доза цвекло.

Изследванията показват, че бетаинът, намерена в цвеклото аминокиселина (която се съдържа и в спанак и киноа), може да помогне за предотвратяване и намаляване на натрупването на мазнини в черния дроб.

Изследвания върху хора с диабет показват, че бетаинът подобрява функцията на черния дроб, леко намалява холестерола, както и размера на черния дроб.

Ще бъдете по-силни в борбата с хроничните заболявания

Цвеклото също така е богато на мощни антиоксиданти с противовъзпалителни средства, които се борят със свободните радикали и възпаленията, свързани с хронични заболявания, като сърдечно-съдови болести, затлъстяване и евентуално рак.

Като говорим за рак, изследванията показват, че бетацианинът - пигментът, който придава на цвеклото характерния му лилав оттенък, може да помогне за предпазване от общи канцерогени.

Побеждава запека

Един от начините да победите запека е консумирането на храни, богати на фибри, като цвеклото. Една чаша цвекло доставя около 4 грама диетични фибри, особено неразтворими фибри, което помага за намаляване на риска от запек, хемороиди и дивертикулит.

Бетаинът, съдържащ се в зеленчука, освен това подобрява храносмилането. Просто вземете под внимание, че цвеклото оцветява всичко – включително и вашите „изпълнения“ в тоалетната.

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg