Най-голямата швейцарска компания за млечни продукти Emmi AG разбуни духовете в страната с плановете си да пусне на пазара комплект за приготвяне на фондю в микровълнова фурна, съобщава Bloomberg в материал от днес.

Ходът, който цели да разреши проблема с намаляващите продажби на компанията на родния й пазар, бе възприет като светотатство от традиционните почитатели на фондюто в Швейцария.

Средната годишна консумация на сирена на глава от населението в страната се равнява на 13 килограма, или седем пъти над средната стойност за света. Очакванията обаче са за минимален ръст през следващите пет години. В същото време високата стойност на швейцарския франк засилва конкурентноспособността на вносните сирена на швейцарския пазар.

Изпълнителният директор на Emmi Урс Риденер смята, че решението на този проблем е да се осъвремени начинът на приготвяне на традиионното швейцарско ястие от сирена.

“Трябва да се отдръпнем от представата за швейцарското планинско бунгало, защото тя е малко старомодна,” казва Риденер в интервю за Bloomberg. Според него тенденцията от последните години е фондюто да се възприема като скучно, а приготвянето му изисква специално кухненско оборудване.

Фондю комплектът на Emmi вече се продава в някои търговски вериги в САЩ на цена от 15 долара и първоначалните признаци са окуражаващи. Но продуктът буди подозрение у най-ревностните фенове на фондюто в Швейцария.

“Не бих си го купил,” казва 31-годишният адвокат от Цюрих Силван Гехриг, който не иска и да помисля за приготвяне на ястието в микровълнова фурна. “Събиранията около гърнето за фондю са също толкова важна част от преживяването, колкото и сиренето.”

За ръководството на Emmi обаче от най-голямо значение са финансовите резултати на компанията. Застоят в продажбите на домашния пазар - откъдето идват над 50% от приходите на компанията - накара Emmi да погледне към САЩ, където фондюто бе на мода през 60-те години на миналия век. По-рано тази година компанията закупи базирания в Сан Франциско производител на сирена Cowgirls Creamery.

Тази стратегия изглежда дава резултат, тъй като Emmi успя да ограничи спада в общите си продажби до 0.7% през първата половина на тази година. В резултат на това акциите на компанията добавиха 41% към стойността си през последните 12 месеца.

Фондюто обаче не е единственото класическо ястие, което Emmi иска да революционизира. Риденер споделя, че компанията е открила метод на пакетиране на овесена каша, който позволява на овесените ядки да остават хрупкави.

Препакетираната овесена каша на Emmi дебютира на швейцарския пазар миналия месец, а от ноември продуктът вече ще се предлага и във Великобритания.

“Овесената каша си прилича с фондюто,” казва шефът на компанията. “Тя е стар и до известна степен скучен продукт, но отново идва на мода.”