Митове и факти за любимите ни суперхрани

9875
Митове и факти за любимите ни суперхрани

Откриването на тайната на дългия и здравословен живот изглежда е някаква форма на алхимия през този век. През годините понятието суперхрани става все по-популярно, но наистина ли те са това, за което са смятани?

Британската национална здравна служба, в сътрудничество с Британската диетична асоциация, анализира всички смущаващи и противоречиви данни и създаде доста подробно ръководство за десетте най-популярни суперхрани.

Боровинки

Твърдението: Антиоксидантите, заедно с високите нива на витамини К и С, фибри и магнезий, подобряват паметта и помагат предпазването на организма от сърдечни заболявания и някои видове рак.

Действителността: Изследвания за това как боровинките предпазват от сърдечно заболяване, високо кръвно налягане и атеросклероза (втвърдяване на артериите) са сравнително положителни, но не стигат до категорични доказателства.

Изследване на ефекта им върху онкологични заболявания показа, че те намаляват вредата от свободните радикали, причиняващи рак, при животните, но не е известно какъв е ефектът върху хората. Колкото до ползата от боровинките за мозъчните функции, няколко малки изследвания показаха подобряване на паметта при животните, но отново не съществува категорична връзка.

Присъдата: Боровинките са фантастичен плод, въпреки че експертите все още нямат категорични доказателства за ползата им за здравето. Те имат ниско съдържание на калории и високо съдържание на хранителни вещества, включително съставки на фолиевата киселина с антиоксидантни свойства, които са значително по-големи от тези на витамините С и Е.

Годжи бери

Твърдението: Витамините С, Б2, А, желязо, селен и други антиоксиданти, които се откриват в годжи бери, помагат за предпазване от сърдечни заболявания и рак, стимулират имунната система и мозъчната дейност и дори могат да удължат живота.

Действителността: Няма убедителни доказателства за нито едно от тези твърдения. Изследване сред 34 души през 2008 г. свърза пиенето на сок от годжи бери с подобряване на храносмилането и мозъчната дейност, но броят на участниците е твърде малък, за да се правят категорични изводи.

Често цитирано китайско изследване сред 79 пациенти в напреднала фаза на различни видове рак установи, че туморът намалява, след като пациентите са лекувани с полизахаради от годжи бери, комбинирани с имунотерапия. Но е трудно да се прецени какво е значението на резултатите от това изследване.

Присъдата: Малко са доказателствата за лечебните свойства на годжи бери и няма причина да харчите пари за тях. Много годжи бери продукти се продават като здравословни храни, но доказателствата за здравословните им свойства до момента идват от научни изследвания, използващи пречистени екстракти от плода с много по-висока концентрация, отколкото продаваните продукти съдържат.

Тъй като тези продукти са сравнително скъпи, за предпочитане е да консумирате различни плодове и зеленчуци, отколкото да харчите пари за един продукт с недоказан здравословен ефект.

Шоколад

Твърдението: Шоколадът, особено черния, съдържа какао, което е добър източник на желязо, магнезий, фосфор и цинк, както и на антиоксидантите катехини и процианидини. Консумирането на шоколад понижава кръвното налягане, предпазва от рак и помага за освобождаването от стреса. И може би мие колата ви, когато сте уморени.

Действителността: Изследването на последиците от шоколада върху кръвното налягане са обещаващи, макар и кратки по времетраене. Предположенията за рака идват от изследвания върху животни и в лабораторни условия, но действителните последици от шоколада върху хора извън лабораторията все още не са известни.

Колкото до антистрес свойствата на какаото, изследването буди подозрения, защото е било финансирано от голям производител на шоколад, при това е проведено само сред 30 души за две седмици. Но в крайна сметка кой няма да се почувства по-добре, ако хапва по 40 грама шоколад всеки ден?

Присъдата: Първите данни за ползата от какаото са обещаващи, но напомняме, че изследванията са проведени с екстракти от какао, а не със самия шоколад. Потенциалните здравословни свойства на шоколада трябва да бъдат преценени, като се вземе предвид и факта, че за производството на шоколад какаото се комбинира със захар и мазнини.

Това означава, че шоколадът е силно енергийна храна, която може да доведе до увеличаване на теглото и до повишен риск от заболявания. Ако се консумира от време на време, шоколадът може да бъде част от здравословна диета. Но ако се похапва твърде често, е нездравословен избор.

Мазна риба

Твърдението: Различните видове риби, като сьомга, скумрия и сардини, помагат за предпазване от сърдечно-съдови заболявания, рак на простатата, загуба на зрение с напредването на възрастта и деменция, благодарение на високото съдържание на витамин D, B, селен, омега-3 мастни киселини и здравословен протеин.

Действителността: Изследванията откриха връзка между консумацията на мазна риба и понижаването на кръвното налягане, но данните за благотворната роля на рибата за предпазването от рак на простатата са ограничени, както и за предпазването от деменция в по-късна възраст. Връзката между мазната риба и понижаването на риска от макулна дегенерация също е неубедителна.

Присъдата: Въпреки че някои твърдения са преувеличени, има доказателства за здравословните свойства на мазната риба. Консумирането на поне две порции риба на седмица, включително една на мазна риба, е свързано с поддържането на здравословно ниво на кръвното налягане и подобряването на липидите в кръвта, което намалява риска от сърдечно-съдови заболявания.

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg