Подобрява ли високопротеиновата диета спортните постижения?

2546
Подобрява ли високопротеиновата диета спортните постижения?

Високопротеиновите диети започват да се превръщат в норма за много атлети, а все повече проучвания показват ролята, която хранителните вещества играят. Без да ги споменаваме, трендове, като Палео или Пеган, са философия на изчистеното хранене.

Истината обаче е, че както методите на трениране дават различни резултати при различните атлети, така и различните хранителни планове влияят различно.

Всичко е индивидуално, но навсякъде властва идеята, че високопротеиновата диета е важна за спортните постижения и издръжливост при спортистите.

Високопротеинова диета и загуба на тегло

Популярността на високопротеиновата диета се дължи на факта, че води до бърза загуба на килограми. Диета, която изключва въглехидратите, под формата на хляб, паста и картофи, и ограничава калориите, води до загуба на килограми, което се дължи и на загубата на вода, а това води до изчерпване на мускулния гликоген. Именно протеиновият прием помага за  възстановяване на гликогена и до възстановяване на енергията.

Високопротеиновата диета и издъжливост при атлетите

Гликогенът е натрупаната енергия в мускулите, която помага да задържат вода. Наличието на достатъчно гликоген в мускулите е от решаващо значение за издръжливостта при висока интензивност на спортуващите. След тренировка тялото се нуждае от енергийна инжекция, като най-подходящи зареждащи храни са въглехидратно преобладаващите с висок гликемичен индекс. Колкото по-бързо се усвоява въглехидратът, толкова по-лесно и бързо ще се възстановят запасите от гликоген в мускулите. 

Изследванията от Ohio State University показват, че телата могат да се адаптират към намирането на енергия и от други места, например от мастните депа, а спортните добавки не са толкова препоръчителнии.

Изследоването се фокусира върху елитните маратонци, които обикновено са спазвали нисковъглехидратна диета, която се състои от 10% въглехидрати, 19% протеини и 70% мазнина, и ги сравняват с други елитни маратонци, които избират диета с 59% въглехидрати, 14% протеин и 25% мазнини.

Освен техните диети, атлетите са избрани да бъдат на сходна възраст и форма, еднаква тренировъчна история и максимум капацитет на кислорода.

А ето и интересната част: по време на теста за определяне на максималния кислороден (дихателен) капацитет, за да се прецени изгарянето на въглехидрати и мазнини, високопротеиновите и нисковъглехидратни атлети са показали 2.3 пъти по-високи стойности спрямо висовъглехидратните. 

Изводите са, че за спортистите високопротеиновата диета е важна за подобряване на постиженията и по-добри резултати.

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg