Бил Гейтс е известен с интереса си към инвестирането в проекти, които са устойчиви и насочени към справянето с важните предизвикателства пред човечеството. Новото му начинение се казва LanzaJet и привлече 50 млн. долара фонда Breakthrough Energy Ventures, основан от милиардера. Екологичният стартъп ще използва средствата, за да изгради първата си рафинерия за производство на устойчиво авиационно гориво от етилов алкохол, пише Well.

Рафинерията ще бъде разположена в град Сопертън, Джорджия. В нея етилов алкохол ще се преработва в нискоемисионно авиационно гориво с подобна ефективност като традиционните рафинерии за суров петрол, а благодарение на средствата от фонда на Гейтс, производството на суровината ще може да започне още в началото на следващата година.

Защо Гейтс иска да прави гориво от алкохол?

Изчислено е, че глобалният авиационен сектор е отговорен за 2 до 3% от общите емисии на парникови газове в атмосферата. Показателят не е висок, но се увеличава с всяка изминала година, вместо да се доближава до нулата. Затова, ако човечеството иска да постигне пълна климатична неутралност до 2050 г., то има нужда от решение на проблема.

Решението може да дойде от екологично устойчиви рафинерии като тази по проекта LanzaJet. Благодарение на тях наличието на еко-горива не само значително ще се повиши, но в същото време значително ще намалее себестойността на производството им.

Само заводът на LanzaJet в Сопертън ще може да произвежда над 34 милиона литра авиационно екологично гориво и близо 4 милиона литра устойчиво дизелово гориво годишно при пълен оперативен капацитет. Тези стойности се равняват на два пъти настоящия производствен капацитет на САЩ.

Най-трудният въпрос, на който е отговарял Бил Гейтс Задават му го преди 25 години

LanzaJet произвежда своите екологични горива, използвайки етанол от хранителни продукти като захарна тръстика и царевични отпадъци. Така получената суровина генерира поне 70% по-малко емисии в сравнение с конвенционалното авиационно гориво.

Потенциалът на LanzaJet е забелязан и от много други компании и институции. Досега стартъпът е получил 14 милиона долара финансиране от Министерството на енергетиката на САЩ и над 200 милиона долара подкрепа от British Airways и Shell. През януари той получи 50 милиона долара от друг фонд, основан от Бил Гейтс - Climate Innovation Fund на Microsoft.