Интуитивно хранене: Как да се научим да слушаме тялото си

10310
Интуитивно хранене: Как да се научим да слушаме тялото си

Представете си свят, в който можете да забравите диетите и броенето на калории и да се радвате на здравословно тегло.

С интуитивното хранене можете да ядете каквото искате, без правила или забранени храни.

Какво е интуитивно хранене?

Интуитивното хранене е, когато слушате тялото си и сигналите, които то ви изпраща. То е свързано с любовта към себе си. Моделът за интуитивно хранене е разработен през 1995 г. от двама диетолози в Калифорния - Евелин Трибол и Елис Реш.


Всички сме родени да се храним интуитивно. Малките деца са чудесен пример за това. Те се хранят, когато са гладни и спират, когато са сити. Количеството, което ядат, се променя почти всеки ден. Един ден те искат две порции на обяд, а на следващия са сити само след няколко хапки.

Колкото повече остаряваме, толкова по-малко внимаваме за храната. В детството ни учат, че трябва да изядем храната си или да се държим добре, ако искаме десерт. Разбираме, че има добри храни и лоши храни.

А резултатът от тези уроци? Като възрастни, когато ядем „добри“ храни, ние се чувстваме добре. Но ако ядем „лоши“ храни, се чувстваме виновни за това.

Целта на интуитивното хранене е да промени начина, по който мислим за храната, но това може да бъде дълъг процес на обучение.

Интуитивното хранене не е диета, напротив. Не е нужно да броите калории или макронутриенти и няма план за хранене. Всички храни са разрешени. Ако се храните според начина, по който се чувствате, ще се научите да бъдете по-внимателни към сигналите, които тялото ви изпраща.

Яжте, когато сте гладни, спрете, когато сте сити. Ще забележите от какво се нуждае тялото ви. Може да е салата, но може да е и парче шоколадова торта. И това е напълно нормално.

Ползи от интуитивното хранене

Има повече от 100 проучвания, документиращи ползите от интуитивното хранене. Сред тях са повече самочувствие, по-здрав вид, положително въздействие върху психичното здраве, по-нисък процент на хранителни разстройства, по-висок "добър" холестерол (HDL), ниски триглицериди.

Научете се да слушате тялото си

Ако досега сте броили калории с приложение от години или сте опитвали милион различни диети, може да е разочароващо, ако няма резултат. Но ако слушате тялото си, успехът може да дойде бързо. Необходима е известна практика, за да се разберат знаците. 

Ето кои са десетте принципа на интуитивното хранене:

1. Отхвърлете мисълта за диета

Диетите често са обречени на провал и не са дългосрочно решение, ако искате да достигнете здравословно тегло. Повечето от тях, в крайна сметка, водят до увеличаване на теглото, глад и чувство за вина или провал, когато не постигнете целите си. Интуитивното хранене се основава на принципа, че диетите просто не работят. 

2. Уважавайте глада

Гладът не е врагът. Това е начин вашето тяло да се предпази. Всички сме виждали съветите, които препоръчват да се отвличаме от глада или да го потискаме, като пием голяма чаша вода. Забравете. Яжте, когато сте гладни, без значение дали сте се хранили преди един или четири часа.

Признаци на глад са къркорещ стомах, умора, треперене, невъзможност да се фокусирате, неспокойствие, промени в настроението.

3. Сключете мир с храната

Спрете да мислите за храната като за добра или лоша. Всичко е позволено. Когато се храните внимателно, ядете това, което искате. Бъдете наясно с вкусовете и начина, по който се чувствате след хранене.

Запитайте се:

  • Беше ли вкусно?
  • Сит ли съм?
  • Как се чувства тялото ми след хранене?

Ще видите, че интуитивното хранене ще стане по-лесно с практиката.

4. Предизвикайте хранителната полиция

Това е много важна стъпка по пътя към внимателно хранене. Хранителната полиция са онези мисли, които имате, които ви показват добро или лошо отношение към себе си, след като ядете. Спрете ги, както и да се наказвате, че сте изяли пакет с чипс.

5. Открийте фактора на удовлетворението

Целта на храненето не е да се наситите. Храната трябва да ви задоволява и да ви радва. Седнете и се насладете на храната с всичките си сетива.

6. Почувствайте своята ситост

Научете как да слушате сигналите, които тялото ви изпраща, когато сте сити. Ако ядете бавно, бързо можете да почувствате, когато сте се наситили. Още не сте изяли порцията си? Няма проблем. Съберете остатъците и ги изяжте утре, вместо да се насилите да изядете всичко.   

Признаци за ситост:

  • Чувствам се приятно сит
  • Признаците на глад изчезват
  • Апетитът е намален
  • Енергичен съм

7. Справете се с емоциите

Какво правите, когато сте стресирани или тъжни? Посягате към шоколада, може би? Много хора използват храната, за да се почувстват по-добре, но тя няма да реши никакви проблеми.

Намерете други начини да се справите с чувствата си. Опитайте дълга разходка, йога сесия, обадете се на приятел или си водете дневник. Има много други начини да се чувствате добре, освен да се отдадете на шоколад.

8. Уважавайте тялото си

Не забравяйте да бъдете верни на себе си! Приемете тялото си и се научете да го обичате. Това е най-важният принцип на интуитивното хранене.

9. Движение - усетете разликата

Вместо да мислите за това кой вид упражнения изгарят най-много калории, помислете коя дейност е най-забавна и ви кара да се чувствате добре. Няма значение дали това е бягане, танци, колоездене или тренировка с телесно тегло. Ако ви харесва, ще се придържате към него.

10. Почитайте здравето си

Изберете храни, които са полезни за вашето здраве, имат добър вкус и ви карат да се чувствате добре. Невинаги трябва да се храните перфектно, за да сте здрави. Няма храна, която да ви разболее, ако я хапвате рядко. Всичко е свързано с количеството.

Българският бизнес

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg