Историята на „краля на петте цента"

2401
Историята на „краля на петте цента

Така сме свикнали със супермаркетите и намаленията в тях, че трудно можем да си представим как не ги е имало винаги.

Всъщност идеята да продаваш малка част от стоките си на намалена цена и да осигуриш свободния достъп до тях на потребителите се дължи на един човек- Франк Улуърт, и го прави мултимилионер. А магазините, в които тя се реализира, получават името „супер маркет".

Ето още малко подробности:

До времето на Франк Улуърт в магазините нямало обявени цени. Търговците преценявали клиента „на око" и според неговата платежоспособност решавали цената.

Стоките до Франк Улуърт стоели обикновено зад гърба на продавача и клиентът можел само да види това, което възнамерява да купи. Изобщо царяло царство на продавачите...

Самият Улуърт до 21 години се занимавал със земеделие и животът му минавал между градината и пазара за зеленчуци. Накрая решил, че това не е за него и се преселил в Ланкастър. Нямал образование, нито професия, заеквал, бил срамежлив и единствената работа, на която успял да се хване била помощник-магазинер.

Не бил особено сръчен, а един ден припаднал на работа, което окончателно вбесило собственика и той му дал последен шанс: да търгува един ден сам и ако оборотът е по-малък от обикновено ще го изгони. Това било най-тежкият кошмар за начинаещия...

Франк обаче се изхитрил и в деня, в който трябвало да работи сам, налепил на всички стоки, които можело да бъдат намалявани, етикети с минималната възможна цена.

Сложил на отделна маса залежалата стока и й лепнал „всичко по 5 цента". Сложил я до прозореца, така че само бележката се виждала навън. По- късно богаташът заявява, че докато правел експеримента, направо се тресял от страх.

Но ефектът бил поразителен- за няколко часа била изкупена цялата залежала стока, а в края на деня оборотът надминавал седмичния.

Окрилен от успеха, Франк Улуърт напуска, заема пари и открива свой магазин. Следва магазин на същия принцип във Филаделфия и още, и още...

Изобретяването на намалението (преоценката на стоки) обърнало всичко. Woolworth не се възприемало като фамилия, а като тип магазин, в който купувачът сам си продава и може да стои, колкото си иска.

Тъй като всички застоели стоки се продавали по 5 цента, по късно пресата ще нарече Улуърт „кралят на петте цента".

 

В какво всъщност се състои идеята:

1. Стоките стават достъпни за потребителя и ясни по цени.

2. Стоките се сменят на всеки две седмици

3.Наема се неквалифициран персонал и се обучава на място

4.Клиентите се обслужат сами и само на изхода стои касиер, който обслужва плащането.

6. Договорите се сключват директно с производителите.

7. Въвежда строг режим на икономии.

8. Въвежда ежедневна отчетност с цел по-бърза реакция на промените на пазара.

Веригата на Франк Улуърт оцеля до началото на 21 в., когато настоящата финансова криза помете и нея. Но история, продължила повече от 100 години, е нещо, с което всяка фирма би се гордяла, а значенито й далеч не се измерва със собствената й съдба.

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg