В Музея на съвременното изкуство в Ню Йорк днес откриват изложба на една единствена картина. Това е знаменитият "Вик" на норвежкия художник експресионист Едвард Мунк.

Мерките за сигурност ще бъдат засилени, защото тази картина е най-скъпо продаваното някога на търг произведение на изкуството. През май тази година "Вик" бе продадена за 119.9 млн. щатски долара от къщата Sotheby's.

Собственик стана 61-годишният Леон Блек, финансист и колекционер от Ню Йорк. На аукциона американецът действаше чрез свой пълномощник. Търгът продължи 12 минути, като стартовата цена на "Вик" бе 40 млн. долара.

При това става дума само за един от четирите варианта на творбата на Мунк, рисувани с пастел през 1895 г. - но пък единствен от четирите, който не бе собственост на норвежки музей. "Викът" изобразява крещящ мъж, затъкнал ушите си с длани на фона на окървавеното небе на Осло.

Картината е поредното бижу в колекцията на Блек, оценявана на 750 млн. долара и съдържаща творби на Рафаел, Ван Гог, Търнър, Уорхол и др. Личното състояние на Блек, основател и изпълнителен директор на инвестиционния фонд Apollo Global Management, се оценява на 3.5 млрд. долара.

През последните години творбите на Мунк стават честа жертва на похитители. Най-шумната кражба бе извършена на 22 август 2004 г., когато от музея на Мунк в Осло бе задигната една от версиите на "Вик" и още една картина с име "Мадона". Полицията ги откри едва след няколко години.

"Вик" е завършена през 1895 г. и е едно от най-знаковите произведения на модернизма. Картината ще бъде изложена до 29 април 2013 г., съобщава Итар-ТАСС.

Излаганата от днес картина е пастелен вариант на прочутото платно от 1895 г. на норвежкия експресионист. Тази версия е единствената от общо четири, която все още е собственост на частно лице. Четири десетилетия тя бе притежание на семейството на Петер Олсен, чийто баща Томас е бил покровител и приятел на Мунк.

Петер Олсен казва, че "Вик" е картина за тревожността, за приближаването и очакването на смъртта. Това, което отличава този "Вик" от останалите три, са изписаните върху рамката думи от поема, вдъхновила творбата: "Моите приятели продължиха нататък, аз останах назад, треперещ от неспокойствие, аз усещах великия Вик на Природата".

Между 1893 г. и 1910 г. Мунк рисува четири версии на тази картина, превърнала се в символ на универсалния ужас. Останалите версии принадлежат на музей и галерии в Осло. Според критиците това е израз на екзистенцилния страх и безпокойствие, преследващи съвременния човек.