Магазините прилагат различни маркетингови тактики, за да привличат посетители — стилни манекени, сложни витрини и плакати с предложения за "скандални" отстъпки.

Но някои са толкова фини, че има вероятност изобщо да не сте ги забелязвали.

В много супермаркети първото нещо, което виждате на входа, са големи и ярки букети от цветя, пише CNN.

Това обаче съвсем не е случайно и зад поставянето на тези цветя стои стратегическо решение.

„Това е много, много просто. Ако накарате носът и слюнчените жлези на хората да работят, те стават много по-недисциплинирани купувачи“, казва Пако Ъндърхил, който е основател и главен изпълнителен директор на фирмата за поведенчески изследвания и консултации Envirosell.

Цветята разпалват сетивата и ви карат да харчите повече. Разбира се, те са естетически издържани и когато се приближите, носът ви долавя аромата им, който казва на мозъка ви „На това място има добри неща“.

„Сетивата ви получават сигнал за свежест и натуралност - всички неща, които правят храната добра“, обяснява професорът по маркетинг в Rutgers Business School Ашвани Монга.

Тази психологическа подготовка е само един от начините, по който магазините косвено влияят на поведението на потребителите и ги насърчават да се разделят по-лесно с парите си. Празничната музика е друга ефективна стратегия.

Едно от най-красивите езера крие потънала гора под кристално чисти водиСкътано в Willamette National Forest в Орегон, езеро с води, чисти като плувен басейн, крие очарователни чудеса

Психолозите наричат това "ефект на погрешното приписване" - вие сте в добро настроение и сте готови да дадете пари за празниците, например, без да осъзнавате напълно, че това се дължи на музиката и мигащите светлини.

Това, което прави цветята толкова ефективни, е, че те са артикул с висок марж на печалбата. Те може да представляват само 1% до 3% от общите продажби, но през 2019 г. магазините отчитат средна норма на печалбата от 47% на отрязаните цветя, според доклад на Международната асоциация за пресни продукти.

С други думи, букет, който се продава за 15 долара, вероятно струва на магазина само 7.50. Това важи с особена сила в Съединените щати, защото повечето цветя в магазините за хранителни стоки там се доставят със самолет от Южна Америка, където земята и работната ръка са много по-евтини.

"Сцената на цветята в магазините за хранителни стоки се появи през последните 30 години, тъй като купувачите започнаха все по-често да пестят времето си. Хранителните магазини се превърнаха в нещо като места за обслужване на едно гише - с банкови клонове, кафенета, пощенски станции и, разбира се, цветарски магазини", казва Беки Робъртс, директор на отдела за цветя в IFPA.

Пандемията от COVID-19 се оказа особено доходоносна за цветарската индустрия.

„Хората трябваше да идват в супермаркетите, като едно от малкото места, където наистина можеха да дойдат и да пазаруват. Те искаха неща, които могат да им донесат малко радост и забавление", добавя Робъртс.

В последните месеци инфлацията се отразява негативно и на този пазар, но търговците очакват продажбите на цветя да останат силни, въпреки че потребителите свиват разходите за несъществени стоки.

„Може да не сте в състояние да си позволите вечеря от 200 долара или пътуване до морето. Но почти всеки може да си позволи букет цветя, който да го накара да се чувства малко по-добре“, казва Беки Робъртс.