Как автографите станаха индустрия за милиони?

4371
Как автографите станаха индустрия за милиони?

Ще ми дадете ли автограф?

Може би ви се е случвало да зададете този въпрос на актьор, спортист или друга известна личност. А ако не сте го правили, сигурно познавате хора, които пазят като ценна вещ подписа на една или друга знаменитост върху парче хартия, футболна фланелка или топка за тенис, пише BBC.

Но откъде идва желанието да искаме автограф от даден човек и да го пазим така, сякаш е истинско съкровище?

Гърците и римляните имали подобни обичаи

Според Испанската кралска академия думата автограф има две значения:

1. Нещо, написано на ръка от самия автор

2. Подписът на известна или забележителна личност

Първото определение има хилядолетна история. „В древните времена автографите не са били точно като днешните. В гръцкия и римския свят се използвали пръстени с печати, които станали особено популярни, тъй като се отличавали един от друг. Много от тях се предавали от бащи на синове“, разказва Сара Бонд, специалист по класическа история и археология от университета в Айова, САЩ.

По онова време печатът служел като документ за самоличност. „Не съществували шофьорски книжки или номер на социалната осигуровка. Хората се идентифицирали с печат (ако имали такъв), чрез белезите или татуировките си. Съществували малко елементи, доказващи самоличността на даден човек“, допълва Бонд.

Така автографът поел по своя път към славата. Според специалистката автографите, т.е. личните подписи, станали изключително ценни преди повече от 2000 г., „особено когато принадлежали на династия като Юлиево-Клавдиевата".

Но едва по време на Ренесанса (XV и XVI в.) автографът се превърнал в колекционерски предмет в Европа. Дейността станала особено популярна в края на XIX в. във Великобритания и САЩ.

Но защо да събираме подписите на други хора?

„Хората искат да мислят, че историческата фигура, която е техен идол, която уважават и обичат, се е докоснала до това парче хартия, което съдържа подписа им. По този начин се чувстват близки до нея“, казва Натан Рааб от компанията Raab Collection, която повече от 30 години се занимава с покупко-продажбата на исторически документи, снимки и автографи.

„Хората винаги искат да имат реликва от човек, който изглежда „свръхестествен“, за да капсулират неговата магия“, смята Сара Бонд. Тя дава за пример практиката да се колекционират вещи на хора, почитани от всички култури и религии.

„Защо католическата църква иска част от дреха, пръст или ръка на светец? Смятам, че в събирането на автографи също има известна магия“, допълва Бонд.

Какво прави един автограф толкова ценен?

Неговата рядкост и историческо значение. „Някои са просто подпис върху парче хартия и това не е толкова важно. Но ако става дума за писмо на Джордж Вашингтон, написано по време на войната, това е нещо много по-значимо“, отбелязва Натан Рааб.

Расте ли стойността на автографите с течение на времето?

Специалистът обяснява, че бизнесът с исторически документи функционира като всеки друг пазар – основава се на търсенето и предлагането, но признава, че колкото по-значим е даден автограф, толкова повече се увеличава цената му.

„Няма ценова листа. Всеки документ е уникален, а стойността му зависи от неговия исторически контекст“, казва Рааб. Необходим е опит, за да се установи кога един автограф е по-ценен от друг. В някои случаи автографите са уникални и никога не са били виждани по-рано, поради което цената им расте, допълва специалистът.

Автографът за 10 млн. долара

Цената на автографите има своите граници. „Те могат да струват от 10 долара до 15 млн. долара, а средната им цена е от 10 000 до 200 000 долара", отбелязва Рааб. Той си припомня, че компанията му продала копие на Конституцията на САЩ, подписано от Джордж Вашингтон, за 10 млн. долара.

Търгове

Продажбата на вещи, принадлежали на кинозвезди, спортисти или политици, които освен това са подписани от тях, обикновено се случва по два начина. Трансакцията се осъществява под частна форма между продавача и заинтересованото лице или подписаните предмети са част от търг.

Такъв е случаят с бележник с рисунки, подписани от бившия нацистки лидер Адолф Хитлер, продаден на търг през 2015 г. в Нюрмберг за 450 000 долара.

В много случаи автографите са част от търг, приходите от който отиват за подпомагане на дадена институция. Такъв беше случаят с продажбата на Volkswagen с подписите на футболистите на „Байерн Мюнхен“ през април 2015 г. Средствата отидоха за подпомагането на друг футболен клуб – „Борусия Нойнкирхен“.

Макар че в цял свят съществуват множество организации, колекциониращи автографи, а в индустрията се въртят милиони долари, автографът има конкурент, който се побира в джоба – мобилният телефон.

Освен че дават автографи, сега звездите се усмихват пред обектива на своите почитатели. „Ще ми дадете ли автограф?“. Или „Може ли да си направим селфи?“.

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg