От запуснати бензиностанции до все по-малко хора, притежаващи автомобил, новите тенденции при превозните средства принуждават водещите световни архитекти и градски проектанти да преосмислят градовете на утрешния ден.

В продължение на повече от столетие шофирането е оформяло нашето поведение, а това поведение е формирало градове ни.

Със самоуправляващите се и с електрическите автомобили на хоризонта обаче, дали ще бъдат засегнати архитектурата и недвижимите имоти, след като шофьорите вече са заместени и не натискат педала на газта?

Това е въпросът, на който отговарят градски проектанти и архитекти, като Анди Кохен, главен изпълнителен директор на Gensler. Той разказва как навлизането на самоуправляващи се автомобили ще повлияе на околна среда.

"Всеки е съсредоточен върху технологиите", казва Коен, "но като архитекти ние трябва да се съсредоточим върху последствията върху изградената вече среда".

И тези последици са огромни. Съществуващите структури, като например бензиностанциите, могат да изчезнат или ще трябва да бъдат изцяло променени, за да обслужват електрическото бъдеще.

Намаленото претоварване може да отстъпи място на зелените пространства или пешеходни пътеки, тъй като безопасността елиминира необходимостта от широки пътища.

Дори нещо толкова важно, колкото идеята за собствеността на автомобила, ще бъде фактор. "Това, което виждаме, е, че бъдещето е на споделянето“, обяснява Коен.

"Ще станем свидетели на значителна промяна в притежанието на автомобилите." В края на краищата, защо да притежавате кола изобщо, ако може да имате винаги някаква на разположение на ниска цена?

Архитектът дава пример с инициативата на Cadillac за абонамент за луксозни автомобили, при който, срещу месечна такса в размер на 1500 долара, получавате достъп до различни коли, без да се ангажирате с лизинг, финансиране или закупуване на автомобила.

Въпреки че програмата в момента се разгръща в Ню Йорк, ако успее, Cadillac планира да я продължи и в други градове в САЩ, както и в чужбина.

Натискът за намаляване на собствеността, наред с възможността електрическите автомобили да работят почти непрекъснато с минимално време за зареждане, ще освободят пространство, което понастоящем е предназначено за паркиране – а това е много пространство: според проучване, в САЩ има около 500 милиона места за паркиране (средното място за паркиране в Америка е 2.7 до 2.7 метра широко и 3 до 6 метра дълго).

Каквито и да са последиците, за дизайнерите бъдещето вече е тук.

"Това е най-променливият за дизайна момент, който съм виждал в кариерата си", казва Коен. "Ние вече проектираме следващото поколение сгради, които ще трябва да настанят самоуправляващите се коли."