Red Bull е кралят на индустрията на енергийните напитки. Компанията продава по повече от 4 млрд. кутийки годишно и с 40-процентен дял от пазара доминира над основните си конкуренти Monster и Rockstar.

Red Bull в момента има присъствие в повече от 160 страни по цял свят, а за компанията работят около 8 000 души, пише Business Insider.

Човекът зад стремглавия възход на Red Bull е австрийски предприемач на име Дитрих Матешиц. Идеята за енергийната напитка се заражда у Матешиц през 1982 г., докато седи в бар в хонконгския хотел Mandarin, когато научава за популярните "тоник напитки" в Азия.

Ето как Матешиц и неговия тайландски партньор Шалео Йовидя измислят Red Bull и превръщат марката в успешна:

Това е Krating Daeng, тайландския продукт, измислен от Йовидя, който в крайна сметка се превръща в Red Bull

Krating Daeng е популярна в Тайланд негазирана енергийна напитка, която се базира на японската енергийна напитка Lipovitan и южнокорейската Bacchus-F, които се внасят в страната. Съставките й включват вода, тръстикова захар, кофеин, туарин, инозитол и различни Б витамини.

Krating Daeng изначава "червен бик" на тайландски (по-точно "червен гаур", наричан още индийски бизон).

Когато Матешиц наема компания за пазарни проучвания, за да провери какъв интерес би имало към продукта, от компанията му заявяват, че Red Bull ще се провали

Резултатите са катастрофални. "Хората не вярваха на вкуса, на логото, на името на марката," спомня си Матешиц с усмивка. "никога не бях преживявал подобна катастрофа."

Той обаче пренебрегва препоръките и продължава с проекта си.

Матешиц първо представя Red Bull в Австрия, където по това време това е бил единственият продукт от този вид

Матешиц е основава Red Bull заедно с Йовидия през 1984 г. (двамата имат по 49% от компанията, като синът на Йовидия притежава останалите 2%). Те наемат TCBG Pharmaceutical за да им помогне да адаптират и произвеждат продукта за Западния пазар.

Red Bull се появява в Австрия през 1987 г. и стъпва на първите си международни пазари (Унгария и Словения) през 1989 г. Енергийната напитка достига до САЩ чак през 1997 г.

Red Bull харчи между 30 и 40% от приходите си за маркетинг и това се отплаща

Маркетинговата стратегия на Red Bull е това, което отличава компанията и е една от основните причини за успеха на марката.

Red Bull е изключително последователна по отношение на брандирането и в днешно време е много трудно да се намери голямо събитие, свързано с екстремните спортове, където логото на компанията да не е разлепено навсякъде.

"Red Bull ти дава крила," е популярната фраза в рекламите на компанията и тя използва последователно тази идея в международните си маркетингови кампании.

Чрез спонсорирането на въздушни състезания, хеликоптери и екстремни спортове, марката Red Bull стана синоним на мащаб скорост.

Маркетинговото послание на Red Bull се възприема добре от младите потребители.

Компанията майка Red Bull GmbH има редица дъщерни фирми, който нямат нищо общо с енергийните напитки, но имат много общо с имиджа на марката

Ето какво притежава Red Bull GmbH:

Отбори от Формула 1: Red Bull Racing и Scuderia Toro Rosso

Отбора от NASCAR: Red Bull Racing Team

Футболни отбори: New York Red Bulls, FC Red Bull Залцбург, Red Bull Brasil

Хокеен отбор: EC Red Bull Залцбург

Високата цена разграничава Red Bull по отношение на възприятието за качество от големите марки безалкохолни напитки като Coca-Cola и Pepsi

Кутийка Red Bull струва повече от два пъти колкото кутийка Coca-Cola и причината за това не са разходите за производство.

Част от това се дължи на брандинга. Red Bull иска да бъде колкото се може по-различна от всички останали безалкохолни напитки на пазара (въпреки че в момента има множество имитации на енергийни напитки) и по-високата цена помага за това.

Компанията може да си позволява по-високата цена, заради твърдението си, че ви дава реални резултати — приливът на енергия.

Red Bull първоначално е забранена във Франция, Дания и Норвегия, но напитката в крайна сметка е допусната до пазара и в трите страни

На компанията често й се налага да се справя с кризисни PR ситуации, дължащи се на здравни въпроси. Фактът, че е била забранена дори прави Red Bull по-желана, подхождайки идеално на марката.

Въпреки че Red Bull някога е била единствена на пазара на енергийни напитки, в момента трябва да се бори с разрастващи се конкуренти

Red Bull има 42.6% от пазара и най-големите му конкуренти са Monster Energy и Rockstar, които контролират 29% и 11.4%, респективно. Големите крпорации също се опитват да се наместят на пазара като челната петица при енергийните напитки се оформя от Full Throttle на Coca-Cola и AMP на PepsiCo.

В категорията енергийни шотове има пълна доминация на 5-Hour Energy. Red Bull се опита да се конкурира там, но се отказа след две години.

Матешиц е опитвал и а няколко други продукта под марката Red Bull. Нито един от тях обаче не може дори да се доближи по успех до оригиналната формула

В САЩ са пуснати четири продукта на Red Bull: Red Bull, Red Bull без захар, Red Bull Cola и Red Bull Energy Shots.

Red Bull Cola и Red Bull Energy Shots се провалят и продажбата им в САЩ спира. Те все още се продават в Европа и на някои други пазари.

Матешиц в момента е най-богатият австриец, а Йовидя е вторият най-богат човек в Тайланд.

Според Forbes двамата разполагат с по около 5 млрд. долара.

Матешиц е доволен от начина, по който се развиват нещата и казва, че никога няма да направи Red Bull публична компания

Ето какво отговаря той на въпроса на Financial Times, дали някога Red Bull ще стане публична компания:

“Никога. Благодарения на нашата финансова философия ние нямаме и никога не сме имали нужда от допълнителен капитал, нито пък някои иска да осребри акциите си. Ако излезем на борсата, компанията ще изгуби всичките си ползи и ще ни останат само множество вреди,” казва той.

Стани наш приятел във Фейсбук