Как Хари Потър се превърна в марка за 15 млрд. долара

2868
Как Хари Потър се превърна в марка за 15 млрд. долара

След 14 години, седем книги и осем филма, марката Хари Потър, оценявана на 15 млрд. долара, все още е една от най-значимите, пише Business Insider.

Над 400 милиона книги от поредицата Хари Потър са продадени в световен, а поредицата е преведена на 67 езика, което прави авторката Дж. К. Роулинг, първия автор милиардер.

Тя обаче не стига дотук само с написването на няколко добри книги.

Ако погледнем кариерата й, Роулинг се проявява и като изключително проницателен бизнесмен. Въпреки че осмият и последен филм от поредицата излезе през миналата седмица, може да се очаква тя ще продължи да прави пари от марката Хари Потър години наред.

Ето и как Роулинг стига дотук:

Редакторът на книги Артър Левин рискува с Роулинг като сключва с нея договор за 105 000 долара

Въпреки че е неизвестен автор, читателите изглежда веднага са привлечени от нейното момче магьосник.

Левин купува правата за серията книги за Хари Потър за 105 000 долара, след като прочита първата книга

Създадени са различни корици, за да бъдат привлечени повече възрастни читатели.

Възрастните обичат да четат книгите за Хари Потър, но малцина от тях биха искали да бъдат забелязвани как разнасят детска книжка.

За да бъдат улеснени възрастните издателството Bloomsbury Publishing издава друга версия на книгите с корици за възрастни (тоест не толкова цветни и по-скучни).

Друга популярна техника на възрастните читатели на Хари Потър е да оставят кориците в къщи.

Среднощните представяния, предварителните поръчки и други промоционални техники издигат еуфорията около Хари Потър до нови нива

Началото е сложено с четвъртата книга „Хари Потър и огнения бокал" когато тълпи от хора, носещи черни роби и очила с кръгли рамки започват да се появява за среднощни партита по случай излизането на книгата през 2000 г.

Клиентите, които се опасяват, че книгите в книжарниците близо до тях ще свършат бързо си поръчват предварително.

Седмата и последна книга от поредицата за Хари Потър се превръща в най-бързо продаваната книга в историята, според The New York Times. От нея са продадени над 11 млн. броя на три пазара само за първите 24 часа след излизането й.

Въпреки че отначало Warner Bros са против идеята, блоговете на почитатели донасят на "Хари Потър" още по-голяма популярност

Някои от първите фен сайтове на Хари Потър, като MuggleNet.com и The Leaky Cauldron.org, са създадени от млади почитатели като начин за споделяне на информация за книгите, а по-късно и за филмите и за обсъждане на това как биха се развили събитията по-нататък.

Първоначално Warner Brothers се опитват да спират със съдебни дела множеството фен сайтове, които се появяват. Феновете обаче оказват съпротива и в крайна сметка Warner Brothers осъзнават грешката си.

В момента фен сайтовете за Хари Потър са хиляди на множество езици. В тях има всичко от новини, снимки и видеа, сувенири и др.

Слуховете, че в книгите за Хари Потър се прокламира магьосничество подхранват любопитството към марката

Различни религиозни групи и отделни хора в САЩ и други държави започват да поставят под въпрос темите от Хари Потър, наричайки ги неподходящи и опит за въвличане на деца в магьосничество.

Някои училища като Сейнт Джоузеф, в Уейкфийлд Масачузетс, забраняват книгите за Хари Потър в класните стаи.

Скандалността обаче продава и вместо да повлияе негативно на продажбите на книгите допълнителното внимание привлича повече читатели.

Дж. К. Роулинг действа прозорливо по отношение на сделките за рекламни продукти с марката. Тя отказва на самите McDonalds

Роулинг е известна с това, че налага вето на различни предложения за рекламни стоки, които според нея са неподходящи за марката Хари Потър.

Един от по-известните примери е отказа й за пускането на Хари Потър Happy Meal в McDonald's.

Историите за момче магьосник и неговите приятели пораждат интерес към четенето у младите хора, а оттам и повече продажби на книги

Освен, че чупи книгоиздателските и кино рекордните най-голямото постижение на Хари Потър, според родители и учители, е че убеждава млади хора да вземат книга и да я прочетат, дори и ако ефектите от това са ограничени.

Тематичният развлекателен парк The Wizarding World of Harry Potter в Юнивърсъл Студиос във Флорида е привлякъл милиони посетители

Тематичният парк отваря врати през юни 2010 г., а това е достатъчно само шест месеца по-късно общия брой на посетителите на Юнивърсал Студиос да нарасне с 20% за цялата година.

От Юнивърсъл казват, че са привлекли 11.2 млн. посетители през 2010 г., което е с близо 2 млн. повече в сравнение с 2009 г., тъй като тълпи от хора идват да видят The Wizarding World of Harry Potter.

Похарчените от туристите пари за храна, вълшебни пръчици и други сувенири, свързани с Хари Потър пък са помогнали за увеличението на годишните приходи с 41% до 1.1 млрд. долара.

Житейският път на Дж. К. Роулинг също подхранва интереса към поредицата. Преди време тя е била самотна майка, живееща на социални помощи, а сега е по-богата от английската кралица

Историята на младата майка Дж. К. Роулинг, която се опитва да издържа себе си и своето бебе с писане е почти толкова известна, колкото и книгите й.

Pottermore.com обещава, че дори още повече неща предстоят.

През миналия месец в мрежата се появи нов уебсайт, който предстои да стане активен и който обещава, че нещо уникално ще се случи скоро.

Наскоро беше разкрито, че Дж. К. Роулинг и нейният маркетинг екип са измислил нов начин да продължат марката Хари Потър чрез електронни книги.

Подобни статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg