Как Микеле Фереро създаде шоколадовата си империя

В алпийските склонове на Северна Италия се намира приличащ на кутия с шоколадови бонбони град като от картичка, където в самият въздух се носи плътният аромат на печени лешници.
Местните, които са с по-изтънчен вкус, дори могат да различат точно какви лакомства се приготвят на производствените линии в шоколадовата фабрика на Ferrero.
Носещият се аромат е сладкият вкус на успеха за жителите на град Алба и напомня постоянно за Уили Уонка (от "Чарли и шоколадовата фабрика" на Роалд Дал) от реалния живот, който построява тази фабрика.
Микеле Фереро, най-ексцентричният и енигматичен сладкар в света, създава Nutella, Kinder Surprise и Ferrero Rocher, както и дражетата Tic Tac, преди да почине по-рано през тази година на 89-годишна възраст.
Популярността на неговите сладки изделия превръща италианеца в един от най-богатите хора на планетата с лично състояние, оценявано на над 25 млрд. долара.
Както и при измислената фабрика на Уили Уонка, завиждащи конкуренти изпращат шпиони да откраднат тайната на неговите шоколади, известни по цял свят, пише Daily Mail.
Микеле става толкова предпазлив, че една от неговите рецепти дори е преведена на арабски и скрита в Кайро, а той затваря фабриката за посетители.
В последните 20 години малцина са влизали там, с изключение на лоялните служители, повечето от които са жители на Алба и работят за неговото семейство от поколения.
Историята на компанията започва с брата на Микеле - Пиетро, син на фермер от Пиемонт, Северозападна Италия, който решава, че не иска да се занимава със земеделие като предците си.
След като чиракува известно време в сладкарница, той и неговият брат Джовани създават собствена пекарна в Торино през 1933 г. Няколко години по-късно обаче Пиетро напуска, за да търси щастие в Еритрея, която по това време е колонизирана от фашисткия диктатор Бенито Мусолини.
Неговият план е да продава сладкарски изделия на войниците в столицата на Еритреа - Асмара, но това му начинание се проваля и той се връща вкъщи, когато избухва Втората световна война.
Подобно на останалата част от Европа, Италия е отчайващо бедна след края на войната. На фона на ограниченото количество какао, Пиетро решава да използва отново смесица, създадена по време на Наполеоновите войни от 19-и век, когато френският император забранява търговията с Великобритания и нейните колонии, произвеждащи какао, с което блокира доставките на шоколад.
Вижте още: Най-богатите италианци
Идеята е към скъпото вносно какао да се добавят смлени лешници, които били евтини и растели в изобилие около Алба.
Творението на Пиетро първоначално е продавано под формата на тухла, като се режело на парчето и се ядяло с хляб.
То обаче постига сериозни успехи. До 1950 г. Пиетро разполага с 200 автомобила и доставя в цяла Италия. Няколко години по-късно колите станали 1 000.
Неговият син Микеле, който поема бизнеса през 1957 г., обаче е този, който има визията да добави повече захар, да даде на продукта името Nutella и да започне да го продава в буркани.
Това е първата стъпка към превръщането на компанията в гигант в индустрията със захарни изделия и в третата най-голяма компания за захарни изделия в света. Около една четвърт от всички лешници в света в момента се използват от Ferrero.
Всъщност Микеле е геният зад всички големи продукти на компанията, добавяйки шоколада Kinder и дражетата Tic Tac към своите творение до края на 60-те години.
Подобно на филмовия герой Уили Уонка, Микеле също е много потаен и никога не дава интервюта. Според него вестниците трябва да споменават името на някого само в два случая - при раждане и при смърт.
Българският бизнес
- УниКредит Булбанк с награда „Банка на годината в България“ от The Banker
- Григор Димитров е посланик на бранда „ПБ Лични финанси“ на Пощенска банка
- Стартира каузата „Свързва ни доброто: дари за децата и А1 ще удвои сумата“