Европа е континент на традициите и историята. Така че човек би си помислил, че най-богатият европеец вероятно е аристократ или пък някой, който се е облагодетелствал от клептокрацията, свързана с петролните дела в Западна Русия.

Ако пък не е едно от тези неща, най-богатият европеец най-малкото би бил от стабилна западноевропейска икономическа сила като Великобритания, Германия или Франция.

Ако някой е предположил някое от всичките тези неща, значи греши. Всъщност най-богатият човек няма нищо общо с тези стереотипи.

Той не успява да завърши училище и е роден в семейството на железопътен работник и камериерка, което не е особен аристократско. Най-богатият европеец е първо поколение милиардер благодарение на модната си линия Zara. Ако досега не сте го знаели, това е испанецът Амансио Ортега.

Ортега притежава около 60% от Inditex, компанията майка на Zara, с което състоянието му се оценява на 60 млрд. долара, а това го прави четвъртият най-богат човек в света, като преди него в класацията на милиардерите е Уорън Бъфет, а след него Лари Елисън от Oracle. Ето няколко урока, които могат да се научат от Ортега, според Motley Fool.

Поправете това, което не е наред, и го използвайте в своя полза

Zara не създава наново някаква продуктова категория, дрехите съществуват почти от времето на популярното смокиново листо. Вместо това Ортега целял просто компанията му да се представя по-добре от установените на пазара конкуренти.

След като намира тяхната ахилесова пета - дългите и неефективни вериги на доставките, той изгражда своята компания, така че да се възползва от недостатъците на другите. Говори се, че Ортега има две правила в бизнеса – давай на клиента това, което иска, и му го доставяй по-бързо от всеки друг.

Правейки точно това, компанията използва своята верига на доставките, за да добави стойност там, където други компании считат това за злополучен страничен ефект на това да правиш бизнес. Раздвоената стратегия на компанията да произвежда по-луксозните неща в свои фабрики в Испания и да аутсорсва по-малко търсените неща в Азия, вместо да аутсорсва всичко в Азия, е това, което я разграничава от конкурентите й.

Ако пък нещо не се продава добре, стратегията на Zara й позволява да модифицира или да спира даден продукт бързо. Това кара дизайнерът на Louis Vuitton Даниел Пиета да опише Zara като "вероятно най-иновативният и унищожителен търговец на дребно в света."

Няма смисъл от празни приказки, изграждайте марката си

Вероятно най-увлекателната част от бизнес модела на Zara e относителната липса на реклама. Докато повечето модни компании провеждат лъскави, скъпи рекламни кампании, Zara разчита на престижа на марката и на ниските цени, за да продава продуктите си.

Общоизвестен факт е, че според Ортега, рекламата е безсмислено разсейване. Този нетрадиционен метод може да не действа за всички, но всички начинаещи предприемачи могат да се възползват, като удвоят качеството на продукта.

Това мълчание не се ограничава само до рекламата. Ортега е известен с това, че избягва общественото внимание и обикновено отказва всички молби за интервю, докато разраства империята си.

Действията му са в контраст с тези на много щатски милиардери, които непрекъснато споделят мнението си за политиката, за паричната политика и за каквото и да било друго. Ортега изгледа разбира, че неговото увлечение е да създава качествени дрехи на разумни цени, а най-добрият начин да обогатява своите сънародници е като продължи да се концентрира върху това.

Ключовият урок

Вероятно най-добрият урок, който може да бъде научен от Амансио Ортега, е да правиш това, което обичаш и да си останеш скромен. Дори и сега полуоттеглилият се председател на Inditex предпочита да говори за платове, кройки и тенденции, вместо да чете формени съобщения и то не от превзетия си офиса в ъгъла, той никога не е имал такъв.

За да стане един човек, който не е завършил училище, най-богатият в Европа, се изисква комбинация от умения, упоритост и късмет, да си остане скромен и да продължи да прави това, което обича, изглежда е проработило за Ортега и със сигурност няма да навреди и на начинаещите предприемачи.